• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Corinth, Lovis (1858–1925) (grafik) - Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934) (wydawca)

Odyseusz i Nauzykaa

  • grafika
Odyseusz i Nauzykaa
1325
311
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • kobiety
  • osły
  • pejzaże > pejzaże górskie
  • góry
  • mity > mity greckie (mitologia)
  • mitologia > mitologia grecka > Odyseusz (mitologia)
  • mitologia > mitologia grecka > Nauzykaa (mitologia)
  • Homer (po 850 - przed 750 przed naszą erą), Odyseja
  • herosi

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3661
  • Autor/WytwórcaCorinth, Lovis (1858–1925) (grafik) - Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934) (wydawca)
  • TytułOdyseusz i Nauzykaa | Odysseus und Nausikaa (niemiecki)
  • NazwaScena mitologiczna
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstania1918
  • Technikalitografia
  • Materiałpapier > papier gładki
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 453 mm (wysokość)
      • 561 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 378 mm (wysokość)
      • 507 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • typograficzne:
    • LOVIS CORINTH, ODYSSEUS UND NAUSIKAA. ORIGINALLITHOGRAPHIE.
    • ; Albert Berger (Wiedeń, 1887 - nie po 1931) (drukarnia)
    • 2. Napis:
    • typograficzne:
    • DRUCK VON ALBERT BERGER, WIEN.
    • ; Albert Berger (Wiedeń, 1887 - nie po 1931) (drukarnia)
    • 3. Napis:
    • typograficzne:
    • VERLAG DER GESELLSCHAFT FÜR VERVIELFÄLTIGENDE KUNST, WIEN
    • ; Albert Berger (Wiedeń, 1887 - nie po 1931) (drukarnia)
    • 4. Napis:
    • pismo odręczne ołówkiem :
    • 1918
    • ; nieznany
    • 5. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu, obok ołówkiem data i poniżej numer inwentarzowy:
    • Museum Stettin 1919 | 616.
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Napis:
    • odcisk pieczęci prostokątnej fioletowej z przekreślonym numerem inwentarzowym ołówkiem:
    • M.P.Z. | Szczecin XIV 315
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 7. Pieczęć:
    • nie wpełni odciśnięta prostokątna, fioletowa pieczęć:
    • (…).P.Z. | (...)czecin
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 8. Napis:
    • 9. Pieczęć:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Przedstawienie w układzie poziomym ze sceną rozgrywającą się w górzystym krajobrazie. Pośrodku pierwszego planu stoi dziewczynka, księżniczka Nauzykaa, w towarzystwie starszej służącej. W ręce schowanej za plecami trzyma upraną sztukę bielizny. Zwraca się do skulonego, brodatego mężczyzny, Odyseusza, siedzącego pod rachitycznym drzewkiem i osłaniającego się gałązką oliwną. Towarzyszka Nauzykai wyciąga do Odysa pomocną rękę. W głębi, za tą grupą znajduje się powóz zaprzężony w osły, na którym siedzą pozostałe towarzyszki Nauzykai. Na niebie, tuż nad horyzontem jasno świeci słońce.


Kompozycja Lovisa Corintha przedstawia scenę mitologiczną, ilustrującą jedną z opowieści o Odysie, zapisaną przez Homera w eposie Odyseja. Pośrodku pierwszego planu, na tle słonecznego, górskiego krajobrazu stoi Nauzykaa, córka króla Feaków Alkinoosa i jego żony Arete. Królewnie towarzyszy służąca oraz woźnica siedzący z tyłu, na wozie zaprzężonym w dwa muły. Dziewczyna zwraca się do dzikiego Odysa, nagiego, rozczochranego i brodatego, skulonego pod drzewem i osłaniającego się gałęzią.

Kompozycję wykonaną w 1917 roku techniką litografii na papierze wydało w dorocznej tece na rok 1918 wiedeńskie stowarzyszenie Gesellschaft für vervielfältigende Kunst, jako dodatek do pisma pod tym samym tytułem. Odbitka ze zbiorów muzeum szczecińskiego pochodzi z drugiego wydania ryciny, opublikowanego w 1919 roku przez wiedeńską oficynę Alberta Bergera.

Lovis Corinth urodził się w1858 roku w Tapiewie (obecnie Gwardiejsk) w Prusach Wschodnich, zmarł w 1925 roku w Zandvoort w Holandii. Studiował na akademiach sztuki, od 1876 roku w Królewcu i w Monachium. Uzupełniał wykształcenie w Antwerpii oraz w Paryżu na prywatnej Académie Julian u Tony’ego Roberta-Fleury’ego i Williama Bougereau. Tworzył w opozycji do nauk akademickich. Od 1901 roku mieszkał i tworzył w Berlinie. Jego dzieła wyróżniała niezwykła ekspresja i dramatyzm. Corinth był twórcą wszechstronnym – malarzem, rysownikiem, grafikiem, scenografem, a także pedagogiem.

Ewa Gwiazdowska

magazyn