• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Laske, Oskar (Czernowitz, Bukowina 1874- Wiedeń 1951) (grafik) - Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934) (wydawca)

Ewakuowani w Galicji Wschodniej

  • grafika
Ewakuowani w Galicji Wschodniej
1022
62
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • wojny > wojna światowa (1914-1918)
  • żołnierze
  • Galicja Wschodnia, region historyczny (Europa)
  • tłum
  • uchodźcy
  • cywile
  • wojny
  • zwierzęta > zwierzęta domowe (zwierzęta)
  • wozy

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3656
  • Autor/WytwórcaLaske, Oskar (Czernowitz, Bukowina 1874- Wiedeń 1951) (grafik) - Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934) (wydawca)
  • TytułEwakuowani w Galicji Wschodniej | Evakuierte in Ostgalizien (niemiecki)
  • NazwaScena historyczna
  • Miejsce powstaniaWiedeń (Austria)
  • Czas powstania1916
  • Technikalitografia barwna
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany welinowy > papier czerpany welinowy cienki
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 450 mm (wysokość)
      • 560 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 325 mm (wysokość)
      • 440 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletJahresmappe auf das Jahr 1916, Wiedeń 1916, Gesellschaft für Vervielfältigende Kunst
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • techniki typograficzne:
    • O.Laske
    • ; Laske, Oskar (Czernowitz, Bukowina 1874- Wiedeń 1951)
    • 2. Sygnatura:
    • techniki typograficzne:
    • Evakuirte in | Ostgalizien 1916
    • ; Laske, Oskar (Czernowitz, Bukowina 1874- Wiedeń 1951)
    • 3. Napis:
    • techniki typograficzne:
    • OSKAR LASKE, EVAKUIERTE IN OSTGALIZIEN. LITHOGRAPHIE
    • ; Albert Berger (Wiedeń, 1887 - nie po 1931) (drukarnia)
    • 4. Napis:
    • ołówkiem data:
    • DRUCK VON ALBERT BERGER, WIEN
    • ; Albert Berger (Wiedeń, 1887 - nie po 1931) (drukarnia)
    • 5. Napis:
    • pieczęć okrągła, sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu:
    • VERLAG DER GESELLSCHAFT FÜR VERVIELFÄLTIGENDE KUNST, WIEN
    • ; Albert Berger (Wiedeń, 1887 - nie po 1931) (drukarnia)
    • 6. Napis:
    • pieczęć prostokątna fioletowa i ołówkiem numer inwentarzowy starty, na nim późniejszy przekreślony numer inwentarzowy:
    • 1916
    • ; nieznany
    • 7. Napis:
    • ołówkiem numer inwentarzowy:
    • Museum Stettin
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 8. Pieczęć:
    • M.P.Z. | Szczecin D(...)ł XIV 1334
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 9. Napis:
    • 45G
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 10. Pieczęć:
    • 15
    • ; nieznany
    • 11. Napis:
    • 12. Napis:
    • 13. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Wielobarwna odbitka w układzie poziomym przedstawia historyczną ucieczkę ludności Galicji przed wojskami rosyjskimi na początku I wojny światowej. Scena ukazuje z lotu ptaka obozowisko uciekinierów różnej narodowości i kultur z kilkoma białymi namiotami w centrum i w lewej części kompozycji. Wśród ludności cywilnej, transportującej swój dobytek różnymi środkami: na wozach, konno lub pieszo, widać także pomagających im żołnierzy. Uchodźcy przemieszczają się, rozmawiają, odpoczywają lub poją zwierzęta. Masy ludności wypełniają cały kadr kompozycji. Dominuje kolorystyka czerwieni i brązów z punktowym wykorzystaniem żółci oraz błękitu.


Kompozycja Oskara Laskego przedstawia wydarzenie historyczne z początku pierwszej wojny światowej. W ujęciu z lotu ptaka ukazał wielokulturowy tłum uchodźców. Masa ludzi i zwierząt wydaje się kłębić w popłochu. Wśród postaci rozpoznać można charakterystyczne ubiory regionalne, dobytek ludzi oraz rozmaite środki transportu. Ludziom towarzyszą zwierzęta domowe. Laske zastosował proste środki wyrazu – kreskę i płaską dekoracyjną plamę barwną. Poświęcił temu tematowi sporo uwagi, tworząc kolejne warianty i wykorzystując wcześniejsze kompozycje jako wzorce scenek rodzajowych.

Grafikę wykonaną techniką barwnej litografii i dobitą na cienkim papierze welinowym wydało w dorocznej tece na rok 1916 wiedeńskie stowarzyszenie Gesellschaft für vervielfältigende Kunst jako dodatek do pisma pod tym samym tytułem.

Oskar Anton Ivan Laske urodził się w 1874 roku w Czerniowcach na Bukowinie, zmarł w 1951 roku w Wiedniu. Kształcił się w głównie w Wiedniu. W latach 1892–1898 studiował na politechnice u Karla Königa, a następnie na akademii u Ottona Wagnera. Odbył podróże studyjne po Włoszech i Niemczech. W latach 1917–1919 pogłębiał umiejętności malarskie u Johannesa Ittena. Pracował jako architekt pod kierunkiem Hermanna Müllera i swego ojca. Od 1904 roku zajmował się również malowaniem i grafiką – dziedzinami, którym poświęcił się od 1908 roku. Podejmował projekty ilustracji książkowych, jak i dekoracji wnętrz. Udzielał się w stowarzyszeniach artystycznych: Hagebundzie, Secesji Wiedeńskiej, Stowarzyszeniu Wiedeńskich Artystów Plastyków i Domu Artystów. W 1928 roku Verein Deutscher Buchkünstler (Związek Niemieckich Artystów Książki) w Lipsku uczcił go honorowym członkostwem.

Ewa Gwiazdowska

magazyn