• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Kolb, Alois (1875-1942) (rytownik)

Studium lata (Kobieta nad wodą)

  • grafika
Studium lata (Kobieta nad wodą)
1221
299
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • impresjonizm (sztuka)
  • kobiety
  • młodość
  • lato
  • woda
  • rośliny
  • bezpieczeństwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3059
  • Autor/WytwórcaKolb, Alois (1875-1942) (rytownik)
  • TytułStudium lata (Kobieta nad wodą) | Sommerstudie (niemiecki)
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaLipsk (Niemcy)
  • Czas powstania1920
  • Technikaakwaforta, ruletka
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany welinowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 552 mm (wysokość)
      • 434 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 376 mm (wysokość)
      • 320 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletIX. Jahresgabe der Freunde graphischer Kunst 1921, Leipzig 1921
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • ołówkiem:
    • Alois Kolb
    • ; Kolb, Alois (1875-1942)
    • 2. Sygnatura:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu, odciśnięta trzy razy oraz dopisana ołówkiem data i numer inwentarza:
    • Museum Stettin 1921, 14
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 3. Pieczęć:
    • pieczęć prostokątna liliowa z zamazanym dawnym numerem inwentarzowym, na nim kolejny dawny numer inwentarzowy ołówkiem, przekreślony:
    • M.P.Z. | Szczecin | Dział XIV | Nr 1352
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 4. Sygnatura:
    • 5. Pieczęć:
    • 6. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Scena w układzie pionowym z przedstawieniem młodej kobiety z ufryzowanymi w kok ciemnymi włosami, w krótkiej, ciemnej sukience. Postać kuca na trawiastym brzegu akwanu wodnego i zabawia się czerpaniem wody dłonią. Otacza ją bujnie rozrastająca się zieleń krzewów i gęsto ulistnionych drzew. W tle jasna tafla wody oraz delikatny zarys roślinności na drugim brzegu.


Impresjonistyczna kompozycja Aloisa Kolba ukazuje młodą kobietę, która pochyla się nad taflą wody i dotyka dłonią jej powierzchni. Nad postacią zwieszają się delikatne, gęsto ulistnione gałęzie drzewa przesłaniające daleki przeciwległy brzeg jeziora. Kolb starał się uchwycić kontrasty światła i cienia. W pozie młodej kobiety w zamyśleniu bawiącej się wodą zawarta jest treść symboliczna. Przelewając wodę przez palce melancholijnie rozmyśla nad szybkim upływem czasu.

Grafika wykonana w 1920 roku techniką akwaforty uzupełnionej ruletką, odbita na czerpanym papierze welinowym jest sygnowana ołówkiem. Pochodzi z IX Jahresgabe der Freunde Graphischer Kunst 1921 (9. numeru dorocznej teki Towarzystwa Przyjaciół Sztuki Graficznej na rok 1921).

Alois Kolb urodził się w 1875 roku w Wiedniu, zmarł w 1942 w Lipsku. Był synem malarza dekoracji, więc od dzieciństwa miał kontakt ze sztuką. Kształcił się w Monachium, w Królewskiej Szkole Rzemiosła Artystycznego, a potem na akademii monachijskiej u Karla Rauppa i Ludwiga von Löfftza. W zakresie grafiki był samoukiem. Początkowo pracował w Ebersbergu pod Monachium. Pod koniec 1904 roku wyjechał do Murnau, gdzie ekspresjoniści stworzyli podalpejską kolonię artystyczną. Pracował jako grafik, malarz, ilustrator oraz pedagog. Wykonywał cykle graficzne, ekslibrisy, winiety, ilustrował pismo „Jugend” oraz dzieła literatury pięknej, m.in. książki Henrika Ibsena, Heinricha von Kleista, Clemensa Brentano, Friedricha Hebbla. Przygotował dwa cykle graficzne do poematów Homera Iliada i Odyseja, projektował również grafikę użytkową. Rysowania aktu i figury uczył się w Szkole Rzemiosła Artystycznego i Rękodzieła w Magdeburgu. Od 1907 roku do śmierci kierował klasą grafiki w Królewskiej Akademii sztuki Graficznej i Rzemiosła Artystycznego w Lipsku.

Ewa Gwiazdowska

magazyn