• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Utech, Joachim (1889-1960) (rzeźbiarz)

Wiosna

  • rzeźba
Wiosna
488
103
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ekspresjonizm (sztuka) > ekspresjonizm niemiecki
  • młoda kobieta
  • rzeźba pomorska 1 poł. XX wieku
  • relief
  • wiosna

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/687
  • Autor/WytwórcaUtech, Joachim (1889-1960) (rzeźbiarz)
  • TytułWiosna
  • NazwaRelief
  • Miejsce powstaniaBiałogard (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniamiędzy 1932 - 1933
  • Technikarzeźbiarska
  • Materiałdrewno orzechowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 78 cm (wysokość)
      • 36.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Joachim Utech Frühling 1932 1933
    • ; Utech, Joachim (1889-1960)
    • 2. Sygnatura:
    • JU
    • ; Utech, Joachim (1889-1960)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Płaskorzeźba przedstawia postać nagiej kobiety z nogami uciętymi na wysokości kolan. Głowa podparta z tyłu obiema rękoma, oczy zamknięte.

W 1925 roku Joachim Utech, ukończywszy edukację w Berlinie, powrócił do rodzimego Białogardu, gdzie prowadził zajęcia plastyczne w miejscowym gimnazjum, a w sąsiadującej z domem pracowni poświęcał się pracy twórczej. W 1930 roku przystąpił do działającego w Szczecinie stowarzyszenia artystycznego das neue Pommern, w którego wystawach uczestniczył każdego roku. Swoje rzeźby prezentował także na ekspozycjach stowarzyszenia malarzy Der Norden, propagującego ideę północnego ekspresjonizmu. W 1936 roku, podczas 20. Biennale w Wenecji, dzieła Utecha spotkały się z dużym zainteresowaniem, którego wyrazem stał się zakup do zbiorów prywatnych Benita Mussoliniego. Jednocześnie z berlińskim krytykiem sztuki Hansem Zeeckiem zorganizował „Wschodnioniemiecką Wystawę Sztuki” w Koszalinie. Artysta chętnie realizował zamówienia na rzeźby przeznaczone do przestrzeni publicznej, m.in. w Białogardzie, Sławnie, Słupsku, Kołobrzegu i Lęborku. Jego prace nabywały także instytucje muzealne w Berlinie, Essen czy Dessau. Mimo licznych niepowodzeń wystawiał także w okresie drugiej wojny światowej (Hamburg, Amsterdam, Praga). W okresie powojennym regularnie prezentował dzieła w galeriach Hamburga, Kolonii i Hanoweru, głównie jednak uczestniczył w wystawach organizowanych przez stowarzyszenia oraz instytucje zajmujące się sztuką wschodnioniemiecką (Darmstadt, Marburg, Wiesbaden, Düsseldorf).

Od 1931 roku artysta zabiegał o wymianę swych dwóch wcześniejszych prac przechowywanych w Museum der Stadt Stettin na najdojrzalsze w jego opinii dzieło snycerskie. W lutym 1934 roku w drodze wymiany za rzeźby Chłop i Żebraczka (za zgodą ich dawnego ofiarodawcy, radcy miejskiego administracji szkolnictwa ludowego) do zbiorów trafił wykonany w drewnie orzechowym relief Wiosna, który zaginął w czasie wojny lub tuż po wojennej zawierusze. W 2010 roku dzieło zostało zakupione do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w szczecińskim antykwariacie „Czas” i w ten sposób powróciło do muzealnej kolekcji.

Dariusz Kacprzak

magazyn