• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
HOEFFLER (HÖFFLER) Josef (1879–1915) (rzeźbiarz)

Knaebchen

  • rzeźba
Knaebchen
483
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • dekadentyzm (sztuka)
  • secesja (sztuka)
  • popiersia
  • chłopiec

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/667
  • Autor/WytwórcaHOEFFLER (HÖFFLER) Josef (1879–1915) (rzeźbiarz)
  • TytułKnaebchen | Chłopczyk (niemiecki)
  • NazwaPortret dziecięcy
  • Miejsce powstaniaHamburg (Niemcy)
  • Czas powstania1909
  • Technikarzeźbiona
  • Materiałdrewno mahoniowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 24.5 cm (wysokość)
      • 10.3 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • HÖFFLER
    • ; HOEFFLER (HÖFFLER) Josef (1879–1915)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Josef Hoeffler uczył się początkowo w warsztacie snycerki artystycznej. Wyjazd do Paryża umożliwił mu konfrontację z arcydziełami sztuki użytkowej w pałacu wersalskim, zwłaszcza z twórczością Auguste’a Rodina. Kontakt z dziełami tego rzeźbiarza skłonił Hoefflera do dalszego kształcenia się w Królewskiej Okręgowej Szkole Rzemiosła Budowlanego w rodzinnym Kaiserslautern. Uczęszczał do niej zaledwie przez rok, po czym immatrykulował się na dwa semestry u Wilhelma von Rümanna w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1905 roku artysta zadebiutował podczas Palatyńskiej Wystawy Rzemiosła i Przemysłu, po czym przeprowadził się do Hamburga. Utrzymywał się dzięki zleceniom snycerskim, sztuce poświęcając jedynie wolne wieczory i niedziele. W 1907 roku, podczas wystawy Secesji Monachijskiej, Hoeffler pokazał gipsową figurę nagiego, przykucniętego chłopca oraz drewnianą główkę chłopięcą i Portret młodego mężczyzny. Ta ostatnia praca otworzyła twórcy drzwi do ważnych kolekcji państwowych i prywatnych. Wyciosana z lipowego drewna fizjonomia – o pociągłych rysach, wyraźnie zaznaczonych ustach, pustych oczodołach, dużych uszach i łysej czaszce, osadzona na długiej, smukłej szyi – przypominała współczesnym rzeźbę staroegipską, portrety japońskich mnichów lub statuy Donatella dla kampanili florenckiej katedry. Secesyjna płynność linii i jasna kolorystyka surowego materiału kontrastowała ze stereometrią cokołu pokrytego czarnym, połyskującym lakierem. W 1909 roku Hoeffler wykonał portret swojego kilkuletniego syna, znajdujący się w kolekcji szczecińskiej. Mimo oczywistego dziś związku ze stylistyką i dekadencką, autorefleksyjną tematyką przełomu XIX/XX wieku, te wykonywane bez szkiców przygotowawczych dzieła chwalono za niezależność od wszelkich mód i wierność naturze oraz monumentalizm osiągany jedynie za pomocą modelunku. Większość rzeźb miała w istocie drobne rozmiary.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn