• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Meunier Constantin (1831–1905) (rzeźbiarz)

Tête de puddleur

  • płaskorzeźba
Tête de puddleur
791
162
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • hartowanie
  • robotnicy
  • piece
  • fabryka
  • industrializacja
  • stal
  • huta

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/665
  • Autor/WytwórcaMeunier Constantin (1831–1905) (rzeźbiarz)
  • TytułTête de puddleur | Głowa hartownika; Głowa robotnika (francuski)
  • NazwaPortret męski
  • Miejsce powstaniaBruksela (Europa; Belgia; Region Stołeczny Brukseli)
  • Czas powstania1885
  • Technikaodlewanie
  • Materiałbrąz
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 18.4 cm (wysokość)
      • 9.2 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • C. Meunier
    • ; Meunier Constantin (1831–1905)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Powstanie państwa belgijskiego w 1830 roku zbiegło się z procesami industrializacji, które z młodego królestwa uczyniły tygiel nowoczesności. Dynamiczny rozwój włókiennictwa i przemysłów związanych z rolnictwem spowodowały, że Belgię postrzegano jako kontynentalną „małą Anglię”. Od samego początku rozumiano tam tranzytową specyfikę kraju leżącego na przecięciu szlaków między Wielką Brytanią, Francją, Holandią i krajami niemieckimi, wytyczając gęstą sieć dróg kolei żelaznej. Kluczowe okazały się inwestycje w resort górnictwa i metalurgii – dziedziny przyciągające do dziewięciu zagłębi robotników z całego kontynentu – Greków, Polaków, Włochów... Już w okresie przed ogłoszeniem niepodległości Belgii pracę w walońskim pasie przemysłowym Haine–Sambre–Meuse uwiecznił w cyklu obrazów klasycysta Léonard Defrance. Podróż do „czarnej krainy” wpłynęła także na zmianę tematyki w twórczości Constantina Meuniera. Pochodzący z artystycznej rodziny brukselskiej, ukończywszy pracownię Louisa Jehotte’a w stołecznej Akademii Sztuk Pięknych (1845–1854), Meunier rozpoczął karierę malarza, rysownika i rzeźbiarza. W poszukiwaniu tematów na przełomie lat siedemdziesiątych/osiemdziesiątych XIX wieku odwiedził szereg ośrodków przemysłowych: odlewnie i walcownie w Huy, zakłady metalurgiczne Cockerilla w Seraing, tamtejszą hutę szkła Val-Saint-Lambert, a przede wszystkim kopalnie okręgów Borinage i Charleroi. W 1884 roku, w oparciu o rysunki wykonane w terenie, powstała gipsowa wersja statui przedstawiającej hartownika stali. Wyobrażenie siedzącego mężczyzny o nagim, pochylonym torsie, w hełmie i chodakach, zaprezentowano podczas cyklicznej brukselskiej wystawy sztuk pięknych w 1887 roku. Rok później sporządzono odlew brązowy rzeźby. W trakcie prac nad wizerunkiem całej postaci Meunier wykonał pełnoplastyczne popiersie tego samego modela oraz plakietę portretową w wysokim reliefie. Tę ostatnią spopularyzowała edycja sprzedawana w paryskiej galerii La Maison Moderne Juliusa Meiera-Graefego.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn