Kobieta trzymająca na ręku niemowlę z gołymi stópkami stoi w izbie wpatrzona w widok zza okna. Za jej plecami znajduje się ciemnobrązowa komoda z przyborami. Po lewej stronie, nad komodą znajduje się portret. Strój jest skromny, składa się z długiej spódnicy, białej bluzki i czerwonego gorsetu. Włosy owinięte są biało-czerwoną chustą.
Obraz przedstawia matkę trzymającą na ręku niemowlę, stojącą przy oknie skromnego pokoju, z pełnym tęsknoty spojrzeniem zwróconym w dal. Jest przykładem wczesnej twórczości Augusta Ludwiga Mosta, szczecińskiego malarza powszechnie uznanego za najwybitniejszego przedstawiciela epoki biedermeieru na Pomorzu.
Most zaczął pracować nad kompozycją już w 1826 roku, po czwartym semestrze studiów w Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych. Namalowana wówczas pierwsza wersja nie jest dziś znana. Szczecińskie studium, starannie przemyślane i wykonane z dużą warsztatową starannością, to druga wersja tematu. Powstała podczas studyjnego pobytu malarza w Dreźnie, gdzie rozwijał swój talent po ukończeniu studiów. W 1831 roku August Ludwig Most ożenił się z Karoline z domu Krüger, w Dreźnie także przyszli na świat jego dwaj starsi synowie. Dzieło upamiętnia ten okres, ukazując żonę malarza z najstarszym synem Hermannem. Trzecia wersja obrazu jest znana jedynie na podstawie ryciny wykonanej w 1832 roku na zlecenie Saskiego Związku Sztuki w Dreźnie. Szczecińskie studium jest jedynym obecnie znanym malarskim wariantem tematu. Obraz jest swoistym połączeniem portretu i sceny rodzajowej. W pięknych rysach twarzy kobiety, czystym konturze jej postaci, oszczędnym potraktowaniu otoczenia można dostrzec wpływy sztuki klasycystycznej. Prostota kompozycji, realizm szczegółów stroju kobiety i otaczającego ją wnętrza, umiejętnie psychologicznie uchwycona relacja matki z dzieckiem, wreszcie bogata paleta harmonijnie zestawionych barw oliwkowej zieleni, złamanego różu i szkarłatu, ciemnych brązów i fioletów oraz zbrudzonych tonów bieli są cechami decydującymi o wartości artystycznej dzieła.
Obraz pochodzi z zasobów rodzinnych potomków Mosta. Pomimo, że należy do wczesnego okresu twórczości, jest zgodnie uznawany za znaczące osiągnięcie sztuki malarskiej artysty.
Dariusz Kacprzak