• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
MOST Carl August Ludwig (1807–1883) (malarz)

Studium olejne. Oczekująca.

  • obraz
 Studium olejne. Oczekująca.
778
160
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • okno
  • wnętrza > wnętrza pokojów
  • oczekiwanie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1407
  • Autor/WytwórcaMOST Carl August Ludwig (1807–1883) (malarz)
  • Tytuł Studium olejne. Oczekująca. (niemiecki; polski)
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1832
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdykta
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 32.5 cm (wysokość)
      • 27 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak odręczny:
    • nieczytelny:
    • ; nieznany
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kobieta trzymająca na ręku niemowlę z gołymi stópkami stoi w izbie wpatrzona w widok zza okna. Za jej plecami znajduje się ciemnobrązowa komoda z przyborami. Po lewej stronie, nad komodą znajduje się portret. Strój jest skromny, składa się z długiej spódnicy, białej bluzki i czerwonego gorsetu. Włosy owinięte są biało-czerwoną chustą.

Obraz przedstawia matkę trzymającą na ręku niemowlę, stojącą przy oknie skromnego pokoju, z pełnym tęsknoty spojrzeniem zwróconym w dal. Jest przykładem wczesnej twórczości Augusta Ludwiga Mosta, szczecińskiego malarza powszechnie uznanego za najwybitniejszego przedstawiciela epoki biedermeieru na Pomorzu.

Most zaczął pracować nad kompozycją już w 1826 roku, po czwartym semestrze studiów w Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych. Namalowana wówczas pierwsza wersja nie jest dziś znana. Szczecińskie studium, starannie przemyślane i wykonane z dużą warsztatową starannością, to druga wersja tematu. Powstała podczas studyjnego pobytu malarza w Dreźnie, gdzie rozwijał swój talent po ukończeniu studiów. W 1831 roku August Ludwig Most ożenił się z Karoline z domu Krüger, w Dreźnie także przyszli na świat jego dwaj starsi synowie. Dzieło upamiętnia ten okres, ukazując żonę malarza z najstarszym synem Hermannem. Trzecia wersja obrazu jest znana jedynie na podstawie ryciny wykonanej w 1832 roku na zlecenie Saskiego Związku Sztuki w Dreźnie. Szczecińskie studium jest jedynym obecnie znanym malarskim wariantem tematu. Obraz jest swoistym połączeniem portretu i sceny rodzajowej. W pięknych rysach twarzy kobiety, czystym konturze jej postaci, oszczędnym potraktowaniu otoczenia można dostrzec wpływy sztuki klasycystycznej. Prostota kompozycji, realizm szczegółów stroju kobiety i otaczającego ją wnętrza, umiejętnie psychologicznie uchwycona relacja matki z dzieckiem, wreszcie bogata paleta harmonijnie zestawionych barw oliwkowej zieleni, złamanego różu i szkarłatu, ciemnych brązów i fioletów oraz zbrudzonych tonów bieli są cechami decydującymi o wartości artystycznej dzieła.

Obraz pochodzi z zasobów rodzinnych potomków Mosta. Pomimo, że należy do wczesnego okresu twórczości, jest zgodnie uznawany za znaczące osiągnięcie sztuki malarskiej artysty.

Dariusz Kacprzak

magazyn