Obraz Augusta Ludwiga Mosta jest interesującym przykładem reprezentacyjnego portretu mieszczańskiego doby biedermeieru. Z dozą prawdopodobieństwa można uznać, że wprawdzie dotąd nierozpoznana kobieta o wyrazistych ciemnych oczach, wąskich ustach ukazanych w delikatnym uśmiechu, ubrana w ciemną atłasową suknię z koronkowym szalem, jest przedstawicielką pomorskiego kupiectwa.
Obraz zwraca uwagę bardzo starannym opracowaniem fizjonomii kobiety oraz elementów jej stroju – z malarską wirtuozerią artysta odtworzył szczegóły bogato drapowanej sukni, koronki czepca i pedantycznie opracowanego szala o wypukłym hafcie kwiatowym na delikatnej siateczce. August Ludwig Most wykorzystał swe umiejętności psychologicznego charakteryzowania przedstawianej postaci. Ukazał wnikliwie osobowość modelki. Niekonwencjonalne ujęcie dłoni bawiącej się ozdobnym łańcuszkiem podkreśla swobodę i naturalność postaci.
Most był cenionym portrecistą swojej epoki, portrety jego autorstwa zdobiły przedwojenne wnętrza publiczne. Był m.in. twórcą galerii książąt pomorskich (dziś w zbiorach Muzeum Narodowego znajduje się jedynie jego Portret księcia Barnima XII wykonany na podstawie nieznanego nowożytnego pierwowzoru), a także galerii profesorów Gimnazjum Fundacji Mariackiej. Wiele konterfektów zamawianych u Mosta zdobiło niegdyś salony mieszczańskie w Szczecinie, a także wnętrza okolicznych dworów pomorskiej arystokracji.
Dariusz Kacprzak