• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Slevogt Max (1868–1932)

Tancerka Antonia Mercé zw. La Argentina

  • obraz
Tancerka Antonia Mercé zw. La Argentina
810
165
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • impresjonizm niemiecki
  • portrety en pied
  • La Argentina
  • Antonia Mercé
  • tancerka

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1356
  • Autor/WytwórcaSlevogt Max (1868–1932)
  • TytułTancerka Antonia Mercé zw. La Argentina
  • NazwaPortet kobiecy
  • Miejsce powstaniaNiemcy (Europa)
  • Czas powstania1926
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 100 cm (wysokość)
      • 80.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • częściowo nieczytelny:
    • MNS/Szt-1356
    • ; Muzeum Narodowe Szczecin
    • 2. Znak odręczny:
    • 7455 7455
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • Maria La Bella / ...
    • ; nieznany
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na ciemnym neutralnym tle postać kobiety potraktowana szkicowo w jasnej długiej sukni, z rękami wspartymi na biodrach. W ciemnych włosach po obu stronach wpięte czerwone kwiaty. 

Max Slevogt należy do najwybitniejszych przedstawicieli niemieckiego impresjonizmu. Ważny rozdział w twórczości tego artysty stanowią przedstawienia związane z muzyką. Slevogt, zafascynowany światem teatru, opery i tańca, tworzył nie tylko obrazy, rysunki, grafiki, ale zajmował się także projektami scenografii oraz kostiumami scenicznymi. Zainteresowanie tańcem jest wyraźnie czytelne już w dziele malarza z 1895 roku – słynnym Tryptyku tańca: Tancerka w złocie, Tancerka w srebrze i Tancerka w zieleni. Slevogt wielokrotnie portretował znakomite artystki epoki, m.in. pochodzącą z Filipin Mariettę di Rigardo, występującą w berlińskim kabarecie W Siódmym Niebie, goszczącą w Berlinie podczas europejskiego tournée japońską tancerkę Sadę Yakko, a także Tillę Durieux (żonę Paula Cassirera), Annę Pawłową i Jeanne Rachel. Bohaterką szczecińskiego obrazu jest Antonia Mercé, zwana La Argentiną (1890–1936). Naukę tańca rozpoczęła pod okiem ojca Manuela Mercégo – baletmistrza madryckiego Teatro Real, a później, po jego śmierci, pobierała lekcje u matki Josefy Lugue, madryckiej primabaleriny. Debiutowała w wieku dziewięciu lat w operze w Madrycie, w 1905 roku tańczyła z wielkim powodzeniem w tamtejszym Teatro Ateneo, w 1910 roku Paryż oglądał ją na deskach Moulin Rouge oraz Olimpii. W 1915 roku Mercé przygotowała w Madrycie choreografię do baletu Czarodziejska miłość Manuela de Falli. Na zaproszenie Enrique Granadosa tańczyła w Nowym Jorku w jego Goyescas. Po wojnie współpracowała z Federikiem Garcią Lorcą, Mauricem Ravelem, Isaakiem Albénizem. Na krótko przed śmiercią tańczyła w paryskiej Operze Komicznej z okazji wykładu Paula Valéry’ego. W powstałym w 1926 roku wizerunku scenicznym La Argentiny Max Slevogt poprzez swobodę gestu malarskiego, brawurowe operowanie plamą barwną oraz intensywność tonów i modelujące postać refleksy światła stworzył sugestywny obraz magii tańca hiszpańskiego, dał wyraz nieskrywanej zmysłowości kobiety.



Dariusz Kacprzak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin