• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Corinth, Lovis (1858–1925) (malarz)

Portret pisarza Georga Hirschfelda i jego żony Elli

  • obraz
Portret pisarza Georga Hirschfelda i jego żony Elli
861
170
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Hirschfeld-Petersen Ella - ikonografia
  • Das Erlernen der Malerei
  • Hirschfeld Georg (1873–1942) - ikonografia
  • wnętrza > wnętrza pokojów
  • obrazy > obrazy w obrazie
  • portrety > portrety małżeńskie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/1129
  • Autor/WytwórcaCorinth, Lovis (1858–1925) (malarz)
  • TytułPortret pisarza Georga Hirschfelda i jego żony Elli
  • NazwaPortret małżeński
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstania1903
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 100 cm (wysokość)
      • 120 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE | MNS/Szt/1229
    • ; Muzeum Narodowe Szczecin
    • 2. Sygnatura:
    • | PORTRET PISARZA GEORGA HIRSCHFELDa | I JEGO ŻONY ELLI | Lovis Corinth (1859–1925) | Niemcy–Berlin, 1903 r. | olej, płótno | wym. 100 x 120 cm (w ramie 116 x 136, 8 x 7 cm)
    • ; Corinth, Lovis (1858–1925)
  • Sposób nabyciapozyskanie
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

We wnętrzu mieszkania z obrazkami na ścianie, widoczna częściowo na tle drzwi, przedstawiona do pasa siedząca para. Po lewej stronie mężczyzna o rudawych włosach i takimże wąsiku, w czarnym ubraniu, obok niego siedząca na kanapie i widoczna z profilu młoda kobieta w czarnej, dekoltowanej sukni, z narzuconym na ramiona białym jedwabnym szalem. W prawej dłoni, opartej na wzorzystej poduszce kanapy trzyma czerwony tulipan.

Obraz Lovisa Corintha z 1903 roku, będący świadectwem dojrzałego stylu artysty, przedstawia małżonków, Georga i Ellę Hirschfeldów, należących do berlińskiej bohemy przełomu XIX i XX wieku. Georg Hirschfeld (1873–1942), syn berlińskiego przemysłowca żydowskiego pochodzenia, to uznany prozaik i dramaturg, reprezentant naturalizmu w niemieckiej literaturze (Die Mütter, Zu Hause, Agnes Jordan). Mieszkał i tworzył w Berlinie, Monachium i Wiedniu. W latach 1895–1905 należał do stowarzyszenia Friedrichshagener Dichterkreis, zrzeszającego m.in. Gerharta Hauptmanna, Waltera Leistikowa, Edvarda Muncha, Reinera Marię Rilkego, Augusta Strindberga i Stanisława Przybyszewskiego. Przedstawieni we wnętrzu małżonkowie (ona – wytwornie ubrana, z lekkim uśmiechem, pełna emocji, on – zatopiony we własnych myślach, z nieobecnym spojrzeniem), stanowią ilustrację zaleceń Corintha sformułowanych w podręczniku sztuki malarskiej Das Erlernen der Malerei: „W przypadku mężczyzny zainteresowanie skupia się na opracowaniu cech duchowych, jego rąk, właściwej mu postawy, u kobiety bardziej na oddziaływaniu barw. Mężczyznę ujmuje się bardziej od strony duchowej, kobietę dekoracyjnie. Także tło jest bardzo ważne. (...) Dzisiaj preferuje się prostotę. Albo stosuje się jeden prosty ton, taki, jaki rzeczywiście widzi się za modelem, albo całe wnętrze, które stanowi tło”. Już w końcu 1903 roku obraz został wystawiony w Salonie Sztuki Paula Cassirera przy Victoriastr. 35 w Berlinie. Pierwotnie stanowił własność sportretowanej Elli Hirschfeld-Petersen, później Paula Cassirera, następnie został zakupiony przez Wilhelma oraz Friedę Döringów i zdobił wnętrze szczecińskiej willi przy dzisiejszej ulicy Wojska Polskiego. Na przełomie lat 1925 i 1926 dzieło wraz z 35 innymi pracami malarzy niemieckich XIX–XX wieku podarowane zostało Muzeum Miejskiemu w Szczecinie, dziś jest własnością Muzeum Narodowego w Szczecinie.



Dariusz Kacprzak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin