• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
SUCHODOLSKI January (1797–1875) (malarz)

Bitwa pod Inkermanem

  • obraz
617
122
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • konie
  • armata
  • bitwa
  • wojny > wojna krymska (1853–1856)
  • Krym
  • Sewastopol (Ukraina)
  • Inkerman (Ukraina)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/93
  • Autor/WytwórcaSUCHODOLSKI January (1797–1875) (malarz)
  • TytułBitwa pod Inkermanem
  • NazwaScena historyczna
  • Miejsce powstaniaWarszawa (województwo mazowieckie)
  • Czas powstaniamiędzy 1854 - 1875
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 50 cm (wysokość)
      • 73 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • J Suchodolski
    • ; SUCHODOLSKI January (1797–1875)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Falisty krajobraz rozdzielony kolorem na trzy plany. Pierwszy zacieniony: po lewej armata z zespołem obsługi, za nią po lewej jeździec na koniu, po prawej jeźdźcy. Na drugim planie atakujące wojsko w pyle bitewnym. Za armatą smuga białego dymu po wybuchu unosząca się w górę. Na dalszym planie poziomy rząd białych obłoczków, po prawej wybrzeże morskie: morze niebieskie, wzburzone. Horyzont na wysokości 2/3 obrazu, na horyzoncie po lewej sinieje wzgórze. Niebieskie niebo z biało-różowymi obłokami.

January Suchodolski, zawodowy wojskowy, swoje zainteresowania artystyczne mógł rozwijać jako adiutant generała Wincentego Krasińskiego – kolekcjonera dzieł sztuki i militariów. Gdy po upadku powstania listopadowego zdecydował się poświęcić całkowicie malarstwu, rozpoczął w 1832 roku studia w rzymskiej Akademii Francuskiej. Prowadził ją podziwiany od lat przez Suchodolskiego batalista i orientalista Horace Vernet, dzięki któremu Polak poznał najważniejszych artystów europejskich mieszkających w Wiecznym Mieście. Dom malarza z Warszawy stał się natomiast ośrodkiem włoskiej Polonii. Gościli w nim min. wieszczowie romantycznej literatury – Zygmunt Krasiński (syn generała) i Juliusz Słowacki. Suchodolski tworzył popularne wśród rodaków obrazy o tematyce militarnej i bliskowschodniej, których oczekiwano od niego także po powrocie do ojczyzny w 1837 roku. Do grupy tej należy widok bitwy pod Inkermanem, jednej z potyczek wojen krymskich, która przyniosła zwycięstwo koalicji francusko-angielskiej nad siłami carskimi. Zdarzenie z 5 listopada 1854 roku budziło ogromne zainteresowanie w świecie i doczekało się bogatej ikonografii. Znane są akwarele dokumentacyjne z pola walki autorstwa porucznika Colonela Dawkinsa, kompozycja Orlanda Norie spopularyzowana litografią wydaną przez Rudolpha Ackermanna (1854) czy późniejsze obrazy Elisabeth Thompson (1877) i Roberta Gibba (1895). Od wystawienia niedokończonego jeszcze malowidła Bitwa pod Inkermanem na paryskim Salonie 1857 roku rozpoczęła się wielka kariera Gustave’a Dorégo. Płótno to stało się częścią programu malarskiego dla Sali Krymskiej pałacu wersalskiego, urządzonej w latach 1855–1861 w ramach Muzeum Historii Francji. Wśród 18 twórców zaangażowanych w to przedsięwzięcie znalazł się także jeden malarz niefrancuskiego pochodzenia – Henryk Rodakowski.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn