• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Winnicki-Radziewicz Aleksander (1911–2002) (malarz)

Głowa–popiersie

  • obraz
Głowa–popiersie
600
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • suknia
  • Grupa Krakowska
  • prostokąty
  • filiżanka
  • popiersia
  • portrety kobiece

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/654
  • Autor/WytwórcaWinnicki-Radziewicz Aleksander (1911–2002) (malarz)
  • TytułGłowa–popiersie
  • Miejsce powstaniaSopot (Europa; Polska; województwo pomorskie; powiat m. Sopot; gmina Sopot)
  • Czas powstania1957
  • Technikatempera
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 58 cm (wysokość)
      • 37 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • Centralna Składnica Muzealna | Ministerstwo Kultury i Sztuki | w Kozłówce | pow. Lubartów, woj. lubelskie | 7060
    • ; Centralna Składnica Muzealna Ministerstwa Kultury i Sztuki, Kozłówka
    • 2. Pieczęć, nalepka/naklejka:
    • L'INCONTRO - GALLERIA o libreria d'arto | Brunetti, 25 c. ... tel. 64233 | Centralna Składnica Muzealna | Ministerstwo Kultury i Sztuki | w Kozłówce | pow. Lubartów, woj. lubelskie | 85/165
    • ; Centralna Składnica Muzealna Ministerstwa Kultury i Sztuki, Kozłówka
    • 3. Nalepka/naklejka:
    • Ministerstwo Kultury i Sztuki | Zespół do Spraw Plastyki | Nr. inwent. I-1159-5309 | Nazwisko Winnicki Aleksander | Tytuł Głowa | Techn. I wym. 57 x 35 | Cena zł 4000 | Zakupiono dnia
    • ; Ministerstwo Kultury i Sztuki
  • Sposób nabyciaprzekaz
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w układzie poziomym. Uogólniony w formie portret kobiety ujętej do pasa, en face. Podłużna twarz określona grubym konturem czerni. Biała twarz modelowana szarością, bialay zawój na głowie z rysunkiem czerni. Na długiej szyi stojący kołnierz w pionowe pasy karminowe i białe z pionowymi granatowymi paskami. Suknia w pionowe pasy, białe, seledynowe na bieli, rozdzielone pionami czerni. W lewej ręce, zgiętej w łokciu , szaro-biała filiżanka ze spodkiem. Popiersie kobiety na prostokącie czerni. Po lewej, przy bocznej krawędzi pas oranżu z kratką szarości.

Aleksander Winnicki studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera i Xawerego Dunikowskiego. Był jednym ze współzałożycieli Grupy Krakowskiej, w której byli zrzeszeni artyści o lewicowych poglądach, zafascynowani przemianami w sztuce: kubizmem, abstrakcjonizmem, ekspresjonizmem, co skutkowało radykalnym odrzuceniem realizmu. Ich patronem został Władysław Strzemiński. To właśnie jego teorie oraz Kazimierza Malewicza były głównym odniesieniem dla ich wizji sztuki. Druga wojna światowa sprawiła, że drogi tych twórców się rozeszły. Winnicki zbliżył się do Artura Nacht-Samborskiego. Pod jego wpływem zwrócił się w kierunku tradycyjnych form i wielkich mistrzów. Obraz Głowa – popiersie Winnickiego znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie od 1971 roku został namalowany w 1957 roku. Jest to uproszczony w formie portret kobiety ujętej do pasa, en face. Pomimo, że dzieło powstało już po wojnie kiedy artysta skierował swoje zainteresowania w stronę tradycyjnej formy, obraz przejawia silne wpływy kubizmu i ekspresjonizmu.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn