• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Makowski Tadeusz (1892–1932) (malarz)

Pejzaż

  • obraz
614
134
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • École de Paris
  • rzeka
  • pejzaże wiejskie
  • drzewa (rośliny)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/574
  • Autor/WytwórcaMakowski Tadeusz (1892–1932) (malarz)
  • TytułPejzaż
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaParyż (Europa; Francja; Île-de-France)
  • Czas powstaniamiędzy 1901 - 1932
  • Technikagwasz
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 21 cm (wysokość)
      • 29 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | NR Inw. Sp 1148
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • P.P. DESA W wa Salon Nr 4 | 45.000 zł | Tade Makowski | "Pejzaż … " gwasz | wym. 21 x 29 cm | w passe-partout | Nr karoteki 1728 | Nr REJESTRACJA
    • ; DESA WARSZAWA
    • 3. Sygnatura:
    • Tade Makowski
    • ; Makowski Tadeusz (1892–1932)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Studium pejzażowe: znad rzeki widoczne gospodarskie zabudowania wśród drzew. Koloryt: na pierwszym planie szarości, tony niebieskie, brunatne. Zabudowania niskie o czerwonych dachach. Drzewa o rudawych koronach.

Tadeusz Makowski studiował malarstwo u Jana Stanisławskiego i rysunek u Józefa Mehoffera w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W pierwszych pracach artysty widać wpływy twórczości obu nauczycieli. Od Stanisławskiego przejął sposób kadrowania krajobrazu i nadawania kształtu fakturze, od Mehoffera zamiłowanie do sztuki dekoracyjnej. Po studiach Makowski wyjechał do Paryża, gdzie pozostał na stałe. Pod wpływem nowych doświadczeń zdobytych w stolicy kultury porzucił impresjonizującą estetykę poznaną na ASP. W tym czasie zbliżył się do środowiska École de Paris, które wpłynęło na kształtowanie się postawy twórczej malarza. Od około 1910 roku w jego pracach widać inspiracje kubizmem, co w konsekwencji przyniosło uproszczenia i geometryzację formy. Pierwszą wojnę światową przeżył w Bretanii, dokąd później często jeździł malować w plenerze. Od 1913 roku zaczął dystansować się od kubizmu. Zajął się tworzeniem naiwnych światów z form świadomie prymitywizujących. Koncentrował się na materialnej stronie przedmiotów w obrazie oraz eksperymentach kolorystycznych. Jedna z prac, w której widoczne są obydwie te tendencje – do prymitywizacji i wykorzystywania koloru jako dominanty tworzącej dzieło – widoczne są w pracy znajdującej się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. To studium pejzażowe, które ukazuje zabudowania gospodarskie wśród drzew widoczne znad rzeki. Gwasz namalowany został szarościami, odcieniami niebieskiego i brunatnego. Czerwony kolor został użyty do przedstawienia dachów. Drzewa zaś mają rudawe korony.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn