• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Czyżewski, Tytus (1880–1945) (malarz)

Głowa I

  • obraz
Głowa I
805
165
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • portrety męskie
  • dwudziestolecie międzywojenne
  • portrety en trois quarts
  • formizm (styl)
  • popiersia

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/536
  • Autor/WytwórcaCzyżewski, Tytus (1880–1945) (malarz)
  • TytułGłowa I
  • NazwaPortret męski
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1920
  • Technikakredka, gwasz
  • Materiałtektura
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 48 cm (wysokość)
      • 31 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • 45521 Autor Czyżewski Tytus | tytuł Głowa I rodzaj dzieła gwasz | cena 10.000 własność K. Szembek data nadesłania 14.IV.1921 r. 
    • ; Czyżewski, Tytus (1880–1945)
    • 2. Sygnatura:
    • Tytus Czyżewski
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Portret męski, popiersie zwrócone 3/4 w lewo na tle neutralnym z zaznaczonym u góry fragmentem tkaniny. Twarz ukazana jakby z różnych punktów widzenia, zdeformowana poprzez włączenie w system figur stereometrycznych i przecinających się płaszczyzn.

Tytus Czyżewski od 1917 roku należał do grupy Ekspresjoniści Polscy (od 1919 Formiści). Uczestniczył we wszystkich wystawach Formistów w Krakowie, Warszawie, Lwowie i Poznaniu. Głowa I pochodzi właśnie z tego okresu (z ok. 1920 roku), kiedy to Czyżewski bardzo intensywnie analizował zagadnienia formalne, co miało odzwierciedlenie w jego pracach. Był to temat podejmowany również w innych pracach artysty z tego czasu, między innymi w obrazie Głowa / Kompozycja form z 1920 roku, który obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Gwasz z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, zakupiony w 1982 roku, to popiersie mężczyzny, który jest zwrócony w lewą stronę. W rysunku dominuje czarna kredka, a na jej tle zostały zaznaczone białym kolorem światła. Malarz starał się ukazać w jednym portrecie wiele perspektyw. Twarz jest zdeformowana poprzez włączenie w system figur geometrycznych i przecinających się płaszczyzn – to w ten sposób artysta próbuje ukazać niewyczerpane możliwości formy. Taki sposób poszukiwań nowego sposobu reprezentacji rzeczywistości wiąże się z podstawową zasadą formistów, którzy ustalili bezwzględny prymat formy nad treścią. Leon Chwistek w Tytus Czyżewski a kryzys formizmu, publikacji wydanej rok po powstaniu interesującego nas tu dzieła, podkreśla, że w dziełach konieczna była „niezależność od obowiązującej rzeczywistości, tworząc spontanicznie rzeczywistość własną, tę właśnie, która jako taka nieodparcie narzuca się artyście”.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn