• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Kotsis Aleksander (1836–1877) (malarz)

Pejzaż z bawiącymi się dziećmi

  • obraz
486
104
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • pejzaż
  • niebo
  • dzieci
  • wierzby (drzewa)
  • brzozy (drzewa)
  • realizm (styl)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/50
  • Autor/WytwórcaKotsis Aleksander (1836–1877) (malarz)
  • TytułPejzaż z bawiącymi się dziećmi
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstania1860
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałtektura
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 37 cm (wysokość)
      • 50.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak odręczny:
    • Wierzba rozdarta | studyum z natury /olejno/ z r 1860. | Aleksandra Kotsisa | stwierdza | Izydor Jabłoński
    • ; Jabłoński Izydor (1835–1905)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w układzie leżącego prostokąta. Paleta barwna zdominowana soczystymi zieleniami i zgaszonymi brązami. Na pierwszym planie, w lewym, dolnym rogu czwórka siedzących na trawie, wiejskich dzieci. Za nimi, po prawej stronie rozłożysta, złamana wierzba. Przy lewej krawędzi obrazu grupa wysokich, wiotkich brzóz. W tle leśna gęstwina, widoczny fragment nieba rozjaśnionego szaro-błękitnymi plamami barwnymi.

Aleksander Kotsis znany jest jako prekursor realizmu w malarstwie pejzażowo-rodzajowym. Edukację artystyczną rozpoczął w 1850 roku tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych, kształcił się z przerwami do 1860 roku). Uczęszczał do pracowni Wojciecha Kornelego Stattlera, Władysława Łuszczkiewicza i Aleksandra Płonczyńskiego.

 W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się praca z wczesnego okresu jego twórczości, kiedy to kończył studia w Krakowie i otrzymał stypendium zagraniczne w Wiedniu. Jej tytuł to Pejzaż z bawiącymi się dziećmi. Jest to jeden z przykładów prac, w których prezentował wyidealizowany obraz wsi. Różni się on jeszcze od późniejszej twórczości, w której udaje mu się osiągnąć indywidualny charakter. Obraz cechuje koncentracja na budowaniu nastrojowości w duchu romantycznym. Jest ona tworzona między innymi poprzez wykorzystanie soczystych zieleni i zgaszonych brązów. Usytuowanie dzieci na tle rozłożystej złamanej wierzby nabiera symbolicznego charakteru. Wierzba bywa odczytywana jako Drzewo Życia i Śmierci, odradzające się w każdych niemal warunkach. Przedstawienie można odczytywać jako wyraz nadziei – mimo że wierzba jest rozdarta jak Polska pod zaborami, to i tak może się odrodzić, a sprzyjać będzie temu młode pokolenie.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn