• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Weiss Wojciech (1875–1950) (malarz)

Owoce

  • obraz
Owoce
750
146
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Arkadia
  • owocobranie
  • sad
  • ciało
  • akty > akty męskie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/482
  • Autor/WytwórcaWeiss Wojciech (1875–1950) (malarz)
  • TytułOwoce
  • NazwaAkt męski
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1912
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 151.2 cm (wysokość)
      • 92.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | XVI WYSTAWA SZTUKI | Weiss Wojciech | Owoce | ol.
    • ; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych Kraków
    • 2. Sygnatura:
    • WW
    • ; Weiss Wojciech (1875–1950)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja przedstawia nagiego mężczyznę na tle sadu. Postać zwrócona do widza prawym profilem zajmuje całą wysokość płótna, zakomponowana po przekątnej: prawa noga ze stopą uciętą przez krawędzi w lewym dolnym rogu. Prawa noga wyprostowana, lewa przyklęka na niewielkim podeście. Ręce wsparte o stojący na podeście wiklinowy kosz pełen jabłek. Głowa z profilu, zwrócona lekko na prawe ramię, z ciemnymi krótko ostrzyżonymi włosami i jasnym wąsem. Na podeście, przed koszem i zgiętą nogą gliniany dzban z czarną lśniącą polewą, ceglastym wylewem, wzorem z białych kwiatów na brzuściu, z jednym uchem i dziubkiem. Przy nim draperia w żółtawe i różowe pasy, obok cztery jabłka w czerwieniach i żółciach. Zza pleców młodzieńca widoczny cienki, rozdwojony pień gruszy z dorodnymi owocami wśród liści. W oddali po lewej owocowe drzewo z przystawioną drabiną ze zrywającym owoce człowiekiem. Pod drzewem nad koszem z owocami pochylona postać. Po prawej drzewo z czerwonymi owocami na tle skłębionych koron drzew. Niebo w błękitach z różowymi obłokami.

Wojciech Weiss od 1890 roku brał udział w kursach rysunku odbywających się przy Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zdecydował się studiować tam w latach 1892–1896. Po krótkiej fascynacji historyzmem Jana Matejki oraz pierwszych podróżach do stolic cesarstw austriacko-węgierskiego i niemieckiego został przyjęty do klasy mistrzowskiej modernisty Leona Wyczółkowskiego. Zaczerpnięta od Stanisława Przybyszewskiego katastroficzna wizja świata stała się wyróżnikiem dekadenckiego okresu Weissa. W latach 1900–1901 artysta dwukrotnie odwiedził Paryż, a pobyt we Włoszech w latach 1902–1903 przyczynił się do pożegnania ekspresjonistycznej stylistyki i przyswojenia freskowej palety dawnych mistrzów. W 1910 roku został profesorem krakowskiej akademii, której rektorem był następnie trzykrotnie (w latach 1918–1919, 1933–1934, 1935–1936). Zarówno powrót do murów szkoły w roli wykładowcy, jak i narastająca ogólnoeuropejska fala nowego klasycyzmu utwierdziły Weissa w osobistych poszukiwaniach. Świadomość nadejścia okresu pełnej dojrzałości uzewnętrzniła się w alegorycznej kompozycji Owoce. Muskularny, postimpresjonistycznie malowany akt męski zastąpił przywoływany wcześniej wizerunek chłopca i młodzieńca. Obraz, uhonorowany Nagrodą Polskiej Akademii Umiejętności im. Probusa Barczewskiego, wpisał się w tradycję arkadyjskiego motywu nagiego mężczyzny zrywającego owoce, reprezentowanego w nowszej historii sztuki freskiem Hansa von Marées’ego z gmachu neapolitańskiej Stacji Zoologicznej (1873). Haptyczność przedstawionego ciała zapowiadała praktyczne zainteresowanie rzeźbiarstwem, przypadające na lata 1915–1920 – „dopiero przez rzeźbę zdobywa malarz prawdziwe widzenie formy, rozszerza swoje malarskie problemy” (Szkicownik Wojciecha Weissa, opr. Aneri Irena Weissowa, Stanisław Weiss, Kraków 1976, s. 75).



Szymon Piotr Kubiak

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin