• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
ŚLEWIŃSKI Władysław (1856–1918) (malarz)

Martwa natura z kwiatami i figurką tancerki

  • obraz
Martwa natura z kwiatami i figurką tancerki
782
166
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Młoda Polska
  • tancerka
  • wazony
  • kwiaty (rośliny)
  • martwa natura

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/474
  • Autor/WytwórcaŚLEWIŃSKI Władysław (1856–1918) (malarz)
  • TytułMartwa natura z kwiatami i figurką tancerki
  • NazwaMartwa natura
  • Miejsce powstaniaPolska (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1907
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 55 cm (wysokość)
      • 43.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • częściowo rozdarty:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr Inw. Sp - 18 | Nr Kat.
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • pieczęć nieczytelna:
    • MUZEUM POMORZA ŚRODKOWEGO W SŁUPSKU | WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI | Martwa natura z kwiatami i figurą tancerki | olej | wystawa monograficzna | od 2 VI 1978 do … 1978 | Nr katalogu 58
    • ; Muzeum Pomorza Środkowego Słupsk
    • 3. Nalepka/naklejka:
    • częściowo nieczytelny:
    • Poz. Inw. | Nr. 71
    • ; nieznany
    • 4. Pieczęć, znak odręczny, nalepka/naklejka:
    • Władysław Ślewiński
    • ; nieznany
    • 5. Sygnatura:
    • W. Ślewiński …
    • ; ŚLEWIŃSKI Władysław (1856–1918)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Przedstawienie martwej natury na neutralnej poziomej płaszczyźnie (stole?); pośrodku wazon z kwiatami, dzięki konturowi bardziej wyraźny w porównaniu z figurką kobiecą i naczyniami z owocami, stojącymi po prawej stronie i z tyłu wazonu, nieco zamazanymi. Tło neutralne, tonacja ciemna, z przewagą fioletu, ciemnej zieleni, miejscami rozbielonej jasnym akcentem, żółć kwiatów.

Władysław Ślewiński urodził się ziemiańskiej rodzinie, która wysłała go w 1875 roku na studia rolnicze. W tym też okresie krótko uczęszczał do warszawskiej Szkoły Rysunkowej im. W. Gersona. Malarz przejął zarządzanie odziedziczonym majątkiem Pilaszkowice, ale zupełnie sobie z tym nie poradził. W konsekwencji zbankrutował i w 1888 roku uciekł przed sekwestrem Urzędu Finansowego do Paryża, gdzie zamieszkał z malarzem Zygmuntem Andrychiewiczem. W stolicy Francji podjął naukę malarstwa w Académie Julian, a następnie przez prawie dwa lata studiował w Académie Colarossi.

Obraz Ślewińskiego Martwa natura z kwiatami i figurą tancerki z 1907 roku znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie od 1950 roku ukazuje kwiaty w glinianym wazonie o niewyraźnej dekoracji. Jest to motyw często podejmowany przez artystę. Obok wazonu ukazana jest figurka kobieca, a za nim naczynia z owocami – te elementy martwej natury także zostały przedstawione w sposób niewyraźny (mamy do czynienia z rozmytymi kształtami i mniejszym oświetleniem). W nim zaś największą rolę odgrywają słoneczniki, które pod koniec XIX wieku stały się popularnym kwiatem używanym do dekoracji, a w konsekwencji także często ukazywanym przez malarzy.

 Najbardziej znane słoneczniki w przedstawieniach malarskich, to te autorstwa Vincenta van Gogha, który podziwiał je podczas studiowania dzieł flamandzkich mistrzów baroku w Antwerpii. Holenderski artysta namalował pierwsze obrazy ze słonecznikami późnym latem 1887, w czasie, gdy mieszkał w Paryżu. O dwóch z nich (Dwa ścięte słoneczniki (II) i (III)) pisał w 1889 w liście do brata odnoszącym się do gwałtownego rozstania z Gauguinem, z którym się przyjaźnił.

Choć nie mamy potwierdzenia, że Ślewiński widział płótna van Gogha, patrząc jednak na szczeciński obraz oraz wziąwszy pod uwagę zbieg dat i powiązanie ze wspólnym mistrzem-przyjacielem, można sądzić, że żółte kwiaty w wazonie powstały jako wynik inspiracji działami van Gogha.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn