• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
KARPIŃSKI Alfons (1875–1961) (malarz)

Portret matki

  • obraz
Portret matki
604
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • starość
  • starsza kobieta
  • malarstwo polskie
  • matka
  • portrety kobiece

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/47
  • Autor/WytwórcaKARPIŃSKI Alfons (1875–1961) (malarz)
  • TytułPortret matki
  • NazwaPortret kobiecy
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstaniaokoło 1900
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 70.5 cm (wysokość)
      • 57.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • w niektórych fragmentach nieczytelny:
    • CBWA | ODDZIAŁ W KRAKOWIE | Autor Karpiński Alfons | Nazwisko i adres właściciel | ul. Floriańska 19 m.6 | Technika wykonania ol | Wymiary 50 x 70
    • ; Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Oddział w Krakowie
    • 2. Znak odręczny:
    • [...] Sztuk Pięknych | Kraków [...] | [...] ul. Floriańska 19 m.6
    • ; nieznany
    • 3. Sygnatura:
    • a Karpiński.
    • ; KARPIŃSKI Alfons (1875–1961)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Półpostać kobieca ujęta z profilu, siedząca na krześle, zwrócona w prawo na tle pustej ściany. Głowa w czarnym czepku wyodrębniona z tła cieniem twarzy starszej kobiety o zapadniętych oczach, mięsistym nosie, zaciśniętych ustach i wysuniętym podbródku, podkreślona kość jarzmowa, w uchu kolczyk, ciało w czarnej sukni z opuszczonymi rękoma o niewidocznych dłoniach przedstawione jako prawie jednolita plama miękko przechodząca w cień na ścianie, zarys pleców zaznaczony wyraźnie.

Dwa dzieła Alfonsa Karpińskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie obrazują różne etapy rozwoju twórczości artysty. Z jednej strony mamy do czynienia z Portretem matki, jednym z początkowych obrazów, z drugiej zaś z autoportretem-testamentem artysty stanowiącym podsumowanie jego twórczości. Pierwsze dzieła powstały tuż po ukończeniu przez artystę studiów artystycznych w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Izydora Jabłońskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Leona Wyczółkowskiego. W 1903 Karpiński przeniósł się do Monachium, gdzie kontynuował edukację w pracowni Antona Azbego. Dopiero w tym czasie zaczął kształtować się charakterystyczny dla późniejszej twórczości malarza styl portretu kobiecego, inspirowany wyrafinowaną estetyką Jamesa McNeilla Whistlera. Choć oba dzieła namalowane są w różnej stylistyce, to widać, że od początku Karpiński przejawiał zdolność subtelnego oddania doświadczenia życiowego w twarzach portretowanych. Nie sposób nie zwrócić również uwagi na silne podobieństwo twarzy matki malarza i jego z późnego autoportretu. Portret matki jest dziełem realistycznym półpostaci kobiecej ujętej z profilu. W jej twarzy uwidocznione zostało zmęczenie starszej osoby – ma zapadnięte oczy, zaciśnięta usta oraz podkreśloną kość jarzmową. Nie bez znaczenia jest także czarny kolor sukni i opuszczone ręce o niewidocznych dłoniach, które zostały ukazane jako prawie jednolita plama, miękko przechodząca w cień na ścianie. Portrety bazujące na wyraźnym kontraście z bardzo jasną, realistyczną twarzą na ciemnym tle były typowe dla malarstwa monachijskiego z tego okresu.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn