• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Podkowiński Władysław (1866–1895) (malarz)

Przechadzka w lesie

  • obraz
Przechadzka w lesie
814
170
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • lato
  • dzieci
  • droga
  • las
  • spacer
  • sceny rodzajowe na tle pejzażu
  • parasole

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/455
  • Autor/WytwórcaPodkowiński Władysław (1866–1895) (malarz)
  • TytułPrzechadzka w lesie
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaWarszawa (województwo mazowieckie)
  • Czas powstaniaokoło 1885
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno naklejone na tekturę
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 34 cm (wysokość)
      • 46 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • częściowo nieczytelna:
    • PRACOWNIA RAM | Oprawa obrazów | MARCEL LEONIAK | Marszałkowska 531 | w Warszawie
    • ; Leoniak Marcel
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • Skład Papieru | i | Przyborów Artystyczno-Malarskich ...
    • ; nieznany
    • 3. Pieczęć, nalepka/naklejka:
    • M.P.Z.| SZCZECIN | Dział Sp | Nr 50
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz w układzie poziomym. Przedstawia wnętrze lasu. Na przedplanie po lewej, zarośla i piony pni; przy prawej krawędzi pień pojedynczej sosny. Ściółka i roślinność pierwszego planu rozświetlona, w kontraście do mrocznej zieleni zwartego lasu na dalszym planie. W centrum kompozycji, w głębi, na krawędzi partii oświetlonej, małe sylwetki idących w głąb lasu postaci - kobieta pod parasolką z dzieckiem, po lewej, za nimi kobieta w ciemnej, długiej spódnicy, jasnej bluzce, kapeluszu na głowie, wspierająca się parasolką trzymaną w lewej ręce. Koloryt: dominanta zieleni zróżnicowanych w tonacji.

Władysław Podkowiński rozpoczął edukację artystyczną w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. To właśnie wtedy rozpoczęła się jego słynna przyjaźń z Józefem Pankiewiczem, z którym wyjechał w 1885 roku do Petersburga, gdzie jako wolny słuchacz uczęszczał do pracowni batalisty Bohdana Willewaldego. Mieszkał wówczas w trudnych warunkach i najprawdopodobniej z tego powodu zachorował na gruźlicę. Po powrocie do Warszawy wraz z Pankiewiczem wynajął pracownię przy Kruczej, z której korzystał także Aleksander Gierymski. W 1889 roku wyjechał na prawie dziewięć miesięcy ze swym przyjacielem do Paryża, gdzie mieszał w pracowni Józefa Chełmońskiego. W stolicy Francji polscy artyści poznali malarstwo impresjonistyczne i postimpresjonistyczne. Obydwaj zmuszeni byli wrócić do Warszawy z powodu braku środków do życia. Ich drogi się rozeszły, ale obaj byli prekursorami malarstwa impresjonistycznego w Polsce. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się obraz Przechadzka w lesie, która należy do grupy prac pejzażowych z lata 1893 roku, po powrocie do Polski, kiedy to w twórczości artysty spotykamy zarówno dzieła pozostające pod wpływem impresjonizmu, jak i symbolizmu. Od jesieni 1893 roku do 1894 powstawał Szał uniesienia, jedno z kanonicznych dzieł polskiego symbolizmu. W 1893 roku Podkowiński został zaproszony do majątku Sobótka w sandomierskim, dzięki staraniom Feliksa Jasieńskiego. Stan jego zdrowia się znacznie pogorszył. Mimo to spędzał bardzo dużo czasu w plenerze. W jego pracach widoczna jest droga od realizmu poprzez impresjonizm do symbolizmu chociaż etapy te nie następowały po sobie, do pewnych tendencji wracał w różnych momentach. Przechadzka w lesie jest jednym z takich obrazów, w którym trudno jednoznacznie wskazać granicę pomiędzy realizmem i impresjonizmem.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn