• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
PANKIEWICZ Józef (1866–1940) (malarz)

La Place du Carrousel | Paris

  • obraz
La Place du Carrousel | Paris
755
145
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Młoda Polska
  • kwiaty (rośliny)
  • Paryż (Francja)
  • plac Carrousel (Francja)
  • łuk triumfalny

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/448
  • Autor/WytwórcaPANKIEWICZ Józef (1866–1940) (malarz)
  • TytułLa Place du Carrousel | Paris | Plac Carrousel (Łuk triumfalny) (francuski)
  • Miejsce powstaniaFrancja (Europa)
  • Czas powstaniaprzed 1908
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałtektura
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 27 cm (wysokość)
      • 35 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Znak odręczny:
    • La Place du Carrousel | Paris
    • ; PANKIEWICZ Józef (1866–1940)
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Król. Polsk. Nr 10685 | Nazwisko autora: Pankiewicz Józef | Rodzaj dzieła Tytuł: La Place du Caroussel | Wymiar Cena lub jego wartość | Własność: Autora | Adres… | Warszawa. 11/I/908
    • ; Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
    • 3. Sygnatura:
    • Pankiewicz
    • ; PANKIEWICZ Józef (1866–1940)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie trawnik i półkole rabaty z czerwonymi i różowymi kwiatami. W głębi po prawej sylweta rzeźby na cokole. Po środku na obrazie sylweta łuku triumfalnego, po obu stronach drzewa. Horyzont na 1/3 wysokości obrazu. Niebo koloru gris clair.

Józefowi Pankiewiczowi i Władysławowi Podkowińskiemu polska sztuka zawdzięcza jedne z pierwszych inspiracji paryskim impresjonizmem. Pankiewicz wielokrotnie wracał do Paryża. W 1906 roku przyjął posadę profesora w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie przez lata kształtował postawę twórczą szerokiego grona młodych artystów. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajdują się dwie prace, które zostały namalowane podczas pobytu artysty w Paryżu w 1908 roku. Obydwie namalowane są z perspektywy Placu Carrousel w Paryżu, jedna ukazuje Luwr, druga – omawiana w tym miejscu – łuk triumfalny. Widok przedstawia wschodnią stronę łuku upamiętniającego zwycięstwo wojsk napoleońskich pod Austerlitz, w tyle zaś widać Luwr. Wszystko zostało namalowane bardzo ogólnikowo. Zwieńczająca łuk triumfalny grupa rzeźb stanowi zaledwie niewyraźną szarą plamę. Taki sposób przedstawienia oraz sposób kładzenia farby – szybki, urywany, niedokładny – pokazuje, że artystę wciąż inspirował impresjonizm. Dobrze oddał atmosferę słonecznego i świetlistego dnia, co wydaje się główną intencją artysty. Warto wspomnieć, że Pankiewicz nie tworzył dzieł według wszystkich prawideł impresjonistycznych. Zachował bowiem tradycyjną perspektywę i lokalny kolor. Podjął zaś sposób ukazywania niejednolitego nieba – którego ślady widoczne są również na interesującym nas w tym miejscu płótnie – stawiający w centrum wprowadzenie efektu perspektyw powietrznej.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn