Na pierwszym planie trawnik i półkole rabaty z czerwonymi i różowymi kwiatami. W głębi po prawej sylweta rzeźby na cokole. Po środku na obrazie sylweta łuku triumfalnego, po obu stronach drzewa. Horyzont na 1/3 wysokości obrazu. Niebo koloru gris clair.
Józefowi Pankiewiczowi i Władysławowi Podkowińskiemu polska sztuka zawdzięcza jedne z pierwszych inspiracji paryskim impresjonizmem. Pankiewicz wielokrotnie wracał do Paryża. W 1906 roku przyjął posadę profesora w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie przez lata kształtował postawę twórczą szerokiego grona młodych artystów. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajdują się dwie prace, które zostały namalowane podczas pobytu artysty w Paryżu w 1908 roku. Obydwie namalowane są z perspektywy Placu Carrousel w Paryżu, jedna ukazuje Luwr, druga – omawiana w tym miejscu – łuk triumfalny. Widok przedstawia wschodnią stronę łuku upamiętniającego zwycięstwo wojsk napoleońskich pod Austerlitz, w tyle zaś widać Luwr. Wszystko zostało namalowane bardzo ogólnikowo. Zwieńczająca łuk triumfalny grupa rzeźb stanowi zaledwie niewyraźną szarą plamę. Taki sposób przedstawienia oraz sposób kładzenia farby – szybki, urywany, niedokładny – pokazuje, że artystę wciąż inspirował impresjonizm. Dobrze oddał atmosferę słonecznego i świetlistego dnia, co wydaje się główną intencją artysty. Warto wspomnieć, że Pankiewicz nie tworzył dzieł według wszystkich prawideł impresjonistycznych. Zachował bowiem tradycyjną perspektywę i lokalny kolor. Podjął zaś sposób ukazywania niejednolitego nieba – którego ślady widoczne są również na interesującym nas w tym miejscu płótnie – stawiający w centrum wprowadzenie efektu perspektyw powietrznej.
Beata Małgorzata Wolska