• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Łukaszewicz Józefat (1789–1850) (malarz)

Portret zbiorowy. Dama z dziewczynkami.

  • obraz
Portret zbiorowy. Dama z dziewczynkami.
773
153
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ptaki (zwierzęta)
  • macierzyństwo
  • dzieci
  • portrety zbiorowe
  • portrety rodzinne

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/418
  • Autor/WytwórcaŁukaszewicz Józefat (1789–1850) (malarz)
  • TytułPortret zbiorowy. Dama z dziewczynkami.
  • NazwaPortret zbiorowy
  • Miejsce powstaniaPolska (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1825
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 61.5 cm (wysokość)
      • 50.5 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Portret przedstawia młodą siedzącą kobietę z trojgiem dzieci w pejzażowym tle utrzymanym w tonacji zielonkawobrunatnej. Kobieta w centrum, z głową lekko przechyloną na lewe ramię ubrana w białą muślinową suknię z dekoltem; brązowe loki okalają owalną twarz o cienkim nosie, wąskich bladych ustach i piwnych oczach. Prawym ramieniem obejmuje tulącą się do niej dziewczynkę, lewym siedzące jej na kolanach jasnowłose dziecko, przytulające pulchnymi rączkami ptaka. Dzieci ubrane są w muślinowe białe tuniki, twarze okolone lokami są lekko uśmiechnięte a wzrok, podobnie jak wzrok kobiety, skierowany na widza. W dolnej partii grupę przesłania ujęta w 3/4 półpostać stojącej najstarszej dziewczynki w złocistobrązowej sukience. W ugiętej prawej ręce trzyma ptaka. Jej głowa lekko uniesiona, spojrzenie skierowane na ptaka w rękach jasnowłosego dziecka. Po prawej u dołu błękitna draperia otulająca nóżkę dziecka, przytrzymywana dłonią przez kobietę- jej fragment widoczny również przy prawej dłoni obejmującej ramię tulącego się do kobiety dziecka

Łukaszewicz wcześnie osierocony przez ojca został oddany na naukę do szkół dominikańskich w Wilnie. Przez kilka lat pobierał nauki u miniaturzysty Józefa Kosińskiego. Wówczas często tworzył kopie mistrzów. Na wystawie w 1819 roku obrazu artysta zwróciły uwagę Księcia Konstantego, który zaangażował Łukaszewicza jako nadwornego malarza tematów wojskowych. Malował ponadto wiele portretów. Współcześni malarzowi krytycy zwracali uwagę na słabości jego warsztatu wynikające z braku rzetelnego wykształcenia artystycznego, ale doceniali miniatury artystyczne zauważając, że w nich ujawnił w pełni swój talent. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się portret zbiorowy, który przedstawia siedzącą młodą kobietę z trojgiem dzieci, w pejzażowym tle utrzymanym w tonacji zielonkawobrunatnej. Kobieta znajdująca się w centrum kompozycji, z głową lekko przechyloną na lewę ramię, jest ubrana w białą muślinową suknię z dekoltem. Brązowe loki okalają owalną twarz o cienkim nosie, wąskich bladych ustach i piwnych oczach. Prawym ramieniem obejmuje tulącą się do niej dziewczynkę, lewym siedzące na jej kolanach jasnowłose dziecko trzymające pulchnymi rączkami ptaka. Dzieci ubrane są w muślinowe białe tuniki, ich twarze okolone lokami są lekko uśmiechnięte, a wzrok został, podobnie jak wzrok kobiety, skierowany na widza. W dolnej partii grupę przysłania ujęta w ¾ półpostać stojącej najstarszej dziewczynki złocistej sukience. W ugiętej prawej ręce trzyma ptaka. Jej głowa jest lekko uniesiona, spojrzenie skierowane na ptaka w rękach jasnowłosego dziecka. Po prawej u dołu błękitna draperia otula nóżkę dziecka przytrzymywana dłonią przez kobietę – jej fragment widoczny również przy prawej dłoni obejmującej ramię tulącego się do kobiety dziecka.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn