• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Jarema Józef (1900–1974) (malarz)

Martwa natura z koszem i owocami

  • obraz
Martwa natura z koszem i owocami
607
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • dwudziestolecie międzywojenne
  • stół
  • dzbanki
  • jabłka (owoce)
  • martwa natura

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/394
  • Autor/WytwórcaJarema Józef (1900–1974) (malarz)
  • TytułMartwa natura z koszem i owocami
  • NazwaMartwa natura
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania1923
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 39 cm (wysokość)
      • 55 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • malował Józef Jarema w roku 1923 co stwierdzam Hanna Rudzka 8 XI 70
    • ; RUDZKA-CYBIS Hanna (1897–1988)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na neutralnym tle płaszczyzna stołu ustawionego ukosem. Na stole od lewej jabłka, za nimi gruszka, gliniana miseczka z jabłkami, za nią koszyk z pałąkiem, w koszyku na przedzie główka kapusty. Obok koszyka w głębi gliniany dzbanek, przy nim duży korzeń (pietruszka?). Przed koszem, dzbankiem i pietruszką na białawej draperii owoce - jabłka. Koloryt: brunatne szare tło, przełamana żółć i czerwień owoców, zgaszony brąz przedmiotów (gama zieleni).

Józef Jarema w latach 1918–1924 uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Stanisława Dębickiego, Jacka Malczewskiego, Ignacego Pieńkowskiego, Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza. Był związany z kapistami. Początkowo organizował zbiórki pieniędzy dla studentów, aby mogli wyjeżdżać do Paryża, a następnie sam tam pojechał w 1924 roku. Do Polski wrócił w 1931 roku. Rok później rozpoczął działalność jako animator w teatrze Cricot, z którym także była związana jego młodsza siostra, malarka Maria Jarema. W czasie wojny brał udział w bitwie pod Monet Cassino. Józef Czapski pomógł Jaremie dołączyć do działu plastycznego, który funkcjonował w szeregach armii. Był współorganizatorem pierwszej wystawy malarzy-żołnierzy w Bagdadzie, później w Tel-Avivie i Rzymie. Po wojnie osiadł we Włoszech. W 1945 roku wraz z dawnym futurystą Enrico Prampolinim utworzył w Rzymie międzynarodowy „Art Club”, który łączył przedstawicieli różnych kierunków awangardy. W 1950 zamieszkał w Nicei. Obraz znajdujący się w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie pochodzi z 1923 roku, czyli z okresu poprzedzającego wyjazd artysty do Paryża. Jest to martwa natura z koszem z owocami namalowana w sposób realistyczny. Kompozycja została ujęta na neutralnym brunatno-szarym tle. W przedstawieniu widoczne są początki zainteresowania kolorem stanowiącym dominantę dzieła. Jarema koncentrował się wówczas na efektach harmonii możliwej do uzyskania z połączeń kolorystycznych. Uwydatniał jakość malarskiej materii. Nie bez znaczenia były dla niego również zmagania z płaszczyzną płótna.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn