• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Breslauer Chrystian (1802–1882) (malarz)

Pejzaż z Norwegii

  • obraz
Pejzaż z Norwegii
772
155
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • realizm (sztuka)
  • chmury
  • łodzie > łodzie żaglowe

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/367
  • Autor/WytwórcaBreslauer Chrystian (1802–1882) (malarz)
  • TytułPejzaż z Norwegii
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1873
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 37.5 cm (wysokość)
      • 54.5 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz przedstawia fragment fiordu. Na pierwszym planie i w lewej części oblodzone skały. Prawą część drugiego planu zajmuje zatoka z łodziami. W głębi pasmo drzew z widoczną wieżą kościoła. Niebo nad zatoką pokryte chmurami, nad lądem czyste, w dole zaczerwienione, przechodzi ku górze poprzez żółcie do błękitu. Pierwszy plan utrzymany w zimnej tonacji bieli i błękitu, drugi - biele i ugry, dalszy - ugry i szarości. Zatoka - zimny błękit.

Chrystian Breslauer uczęszczał do Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie oraz Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Malarze związani z akademią koncentrowali się na nastrojowych krajobrazach, tworząc tzw. düsseldorfską szkołę pejzażową. Typowe stały się wyidealizowane widoki z zamkami, kapliczkami, ruinami w blasku księżyca lub zachodzącego słońca, które łączyły się z romantycznym kultem natury. Pierwsze dzieła Breslauer tworzył w stylistyce wspomnianej szkoły pejzażu. Po ukończeniu studiów, do 1839 roku, korzystał w akademii z atelier dla najzdolniejszych studentów. W tym czasie odbył też liczne podróże, dzięki znajomości z malarzami skandynawskimi w 1836 roku wybrał się do Szwecji, Norwegii i Finlandii. Norwegię odwiedził także w latach 1839 i 1845. Podczas wyjazdów zafascynował się tamtejszym surowym i tajemniczym krajobrazem. Dzieła artysty zdradzają wpływy malarstwa skandynawskiego, przejęte m.in. za pośrednictwem Johana Christiana Dahla i Thomasa Fearnleya. Po powrocie do kraju Breslauer osiadł na stałe w Warszawie i objął stanowisko nauczyciela rysunku w Szkole Sztuk Pięknych. Był cenionym i lubianym pedagogiem. Upowszechniał ideę pracy w plenerze. Wśród jego uczniów znaleźli się prekursorzy realizmu w polskim malarstwie pejzażowym i rodzajowym, tacy jak Wojciech Gerson, Franciszek Kostrzewski czy Władysław Malecki. Breslauer był uznawany za realistę. Tworzył wyłącznie krajobrazy, czasem tylko wzbogacone małymi postaciami sztafażu. Stosował często panoramiczny typ kompozycji. W jego twórczości widoczna była także dbałość o rysunek (zauważalna zwłaszcza w szkicach akwarelowych). Pejzaż z Norwegii, powstały w ostatniej fazie oeuvre, prezentuje trwałość zasad szkoły düsseldorfskiej. Ukazuje wyidealizowany sposób ujmowania otaczającego świata i uduchowienie natury nawiązujące do romantycznego stylu, ale nie brakuje w nim również rzetelnej obserwacji przyrody. Można też doszukiwać się tu wpływów dawnego malarstwa skandynawskiego.



Beata Małgorzata Wolska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin