• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Czyżewski, Tytus (1880–1945) (malarz)

Dziewczyna w zieleni

  • obraz
Dziewczyna w zieleni
815
169
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • portrety kobiece
  • krzesło
  • malarstwo współczesne
  • dwudziestolecie międzywojenne

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/32
  • Autor/WytwórcaCzyżewski, Tytus (1880–1945) (malarz)
  • TytułDziewczyna w zieleni
  • NazwaPortret kobiecy
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniamiędzy 1930 - 1945
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 65 cm (wysokość)
      • 54 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • nalepka na ramie:
    • XXIV. Biennale Internazionale d'Arte |di Venezia - 1948 | 347
    • ; nieznany
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • Merci Visitate 8878
    • ; nieznany
    • 3. Nalepka/naklejka:
    •  "Fille en vert" | paint e'liuile
    • ; Muzeum Narodowe Poznań
    • 4. Sygnatura:
    • Muzeum Narodowe Poznań | Autor/Artiste Tytus Czyżewski | Tytuł / Titre Portret siedzącej kobiety z koszykiem | Wystawa / Exposition Wystawa monograficzna Tytusa Czyżewskiego I III 1974
    • ; Czyżewski, Tytus (1880–1945)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Postać siedzącej na krześle młodej dziewczyny. Zwrócona na wprost. Ręce opiera na trzymanym na kolanach koszyku. Z prawej widoczna część oparcia krzesła, z lewej naczynie. Opis postaci: mała głowa, okolona lokami do ramion. Suknia z rękawem, kokarda pod szyją. Tło neutralne. Koloryt: przewaga jasnej przełamanej bielą zieleni.

Tytus Czyżewski to malarz-poeta, który w latach 1902–1907 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Unierzyskiego, Józefa Mehoffera i Leona Wyczółkowskiego. W latach 1907–1909 pobierał nauki w Paryżu, gdzie przebywał także w latach 1910–1912. Poznał wówczas kubizm. To przyczyniło się do zaprzestania tworzenia w zgodzie z panującą wówczas młodopolską tendencją w sztuce i dołączenia do nowych ruchów w polskiej sztuce. W 1917 roku przyłączył się do grupy Ekspresjoniści Polscy (od 1919 roku Formiści), która zapoczątkowała w Polsce awangardę. Gdy Formiści skończyli swoją działalność w 1922 roku Czyżewski wyjechał po raz kolejny do Paryża, gdzie mieszkał do 1930 roku. Po powrocie do kraju związał się z kapistami. Pochodzący z tego okresu obraz Dziewczyna w zieleni, zakupiony do Muzeum Narodowego w 1973 roku w DESA Warszawa, charakteryzuje się płaskimi, autonomicznie traktowanymi plamami barwnymi, które obrysowane są wyraźnym konturem. Zwrócona na wprost młoda dziewczyna siedząca na krześle ustawionym przy stole trzyma ręce w usytuowanym na nim koszu. Odnosi się wrażenie, że rękoma bohaterka wykonuje jakąś czynność, jednak – co zawraca uwagę – jej wzrok nie jest skierowany w stronę tej pracy. Twarz ze smutnym wyrazem sprawia wrażenie oddania się odległym od obecnych zadań myślom. Oficjalny strój, zielona sukienka z czerwoną kokardą pod szyją, podkreśla formę skrępowania sylwetki. Przedstawienie można interpretować w taki sposób, że dziewczyna jest na tyle pogrążana w rozmyślaniach, że wykonywana czynność traci całkiem znaczenie. Na stole umieszczone są naczynia bez zachowania realistycznego porządku. W podobnej stylistyce namalowany został Portret Magdaleny Potworowskiej w 1935 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Te syntetycznie przedstawione sylwetki pokazane są na tle rozmytych, pomieszanych, dynamicznych plam barwnych.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn