• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Krzyżanowski Konrad (1827-1922) (malarz)

Studium do portretu żony

  • obraz
Studium do portretu żony
752
149
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • portrety kobiece
  • fotele
  • smutek
  • Michalina Krzyżanowska (1883-1962)
  • żony > żony artystów

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/308
  • Autor/WytwórcaKrzyżanowski Konrad (1827-1922) (malarz)
  • TytułStudium do portretu żony
  • NazwaPortret kobiecy
  • Miejsce powstaniaPolska (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1905
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałdeska
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 71 cm (wysokość)
      • 58.8 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Portret Michaliny Piotruszewskiej (1883–1962), uczennicy i przyszłej żony artysty, zakomponowano wzdłuż osi ukośnej obrazu. W wysokim fotelu wypełniającym niemal całą przekątną płaszczyzny przedstawiono postać siedzącej młodej kobiety w czarnej sukni. Półkole wysokiego oparcia w prawym górnym rogu tworzy tło dla jasnej, drobnej twarzy z wyrazistymi ciemnymi oczami i ustami ściągniętymi tuż nad trójkątnym podbródkiem. Włosy dziewczyny są rudawe, spięte w górze z tyłu, z przedziałkiem pośrodku. Długa suknia zasłania większość jej figury. Widoczne są jedynie dwie małe plamki nadgarstków splecionych w pasie rąk. Tło w łagodnych brązowych kolorach z przebłyskami zieleni redukuje perspektywę. Obraz namalowany jest alla prima, zamaszystymi pociągnięciami pędzla, pozostawiającymi na powierzchni obrazu szerokie smugi płynnej farby. 

Z obrazu spogląda na widza ciemnymi i smutnymi oczyma siedząca w fotelu postać młodej drobnej kobiety w ciemnej sukni – to Michalina Piotruszewska (1983–1962), uczennica Konrada Krzyżanowskiego w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych i przyszła żona tego malarza, autorka dwu pejzaży marynistycznych, znajdujących się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Pełen ekspresji, wyrafinowany kolorystycznie portret urzeka materią malarską – namalowany jest zamaszystymi pociągnięciami pędzla pozostawiającymi na powierzchni obrazu szerokie smugi płynnej farby.

Dzieło Krzyżanowskiego, jednego z najciekawszych przedstawicieli ekspresyjnego nurtu sztuki Młodej Polski zwraca uwagę biegłością warsztatową, za którą kryją się, obok talentu, staranne wykształcenie zdobyte w Kijowie, Petersburgu, Monachium i Nagybanya, a także obcowanie ze sztuką dawnych mistrzów. Szczeciński obraz jest jednym z pięciu znanych portretów narzeczonej malarza, powstałych około 1905 roku – pozostałe znajdują się w kolekcji Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea w Rzymie oraz w zbiorach prywatnych.

Dariusz Kacprzak

magazyn