• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Krzyżanowska Michalina (1883–1962) (malarz)

Port rybacki w Helu; Łodzie rybackie nad morzem

  • obraz
Port rybacki w Helu; Łodzie rybackie nad morzem
609
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • molo
  • sieci rybackie
  • kutry > kutry rybackie
  • Bałtyk, morze (Europa)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/173
  • Autor/WytwórcaKrzyżanowska Michalina (1883–1962) (malarz)
  • TytułPort rybacki w Helu; Łodzie rybackie nad morzem
  • NazwaPejzaż morski
  • Miejsce powstaniaWarszawa (województwo mazowieckie)
  • Czas powstania1930
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 60.5 cm (wysokość)
      • 82.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • Michalina Krzyżanowska 1930
    • ; Krzyżanowska Michalina (1883–1962)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w układzie poziomym. Na przedplanie od lewej pozioma płaszczyzna, od prawej romboidalna ( dach?), za nią korona drzewa. Na drugim planie basen od lewej i prawej krawędzi ujęty ukośnymi liniami falochronów. Za nimi płaszczyzna morza. Horyzont na wysokości 4/5. Na basenie w luźnym układzie kilka łodzi z pionowymi liniami masztów. Niebo pokryte kłębiastymi chmurami.

Michalinie Krzyżanowskiej z domu Pietruszewskiej profesjonalny kontakt ze sztuką umożliwił Miłosz Kotarbiński prowadzący w Warszawie prywatną szkołę malarstwa dla kobiet. Utworzona w 1904 roku stołeczna Szkoła Sztuk Pięknych jako pierwsza uczelnia tego typu na dawnych ziemiach Rzeczpospolitej wprowadziła równy dostęp do kształcenia dla obu płci. Uzdolniona ziemianka z Wołynia już w pierwszym roku istnienia placówki rozpoczęła naukę w pracowni młodopolskiego modernisty Konrada Krzyżanowskiego. Michalina, nazywana przez mistrza Myszą, trzy lata później wyszła za niego za mąż. Jeszcze w trakcie studiów, ukończonych w 1909 roku, Krzyżanowska rozpoczęła podróże artystyczne, a w Paryżu podjęła kurs u nabisty Maurice’a Denisa w Académie Ranson (1907). Powtarzana przez Denisa maksyma o istocie malarstwa („Pamiętać, że obraz, zanim stanie się koniem bitewnym, nagą kobietą lub jakąkolwiek inną anegdotą, jest przede wszystkim powierzchnią płaską pokrytą farbami w określonym porządku”, Definicja neotradycjonalizmu [1890], w: Artyści o sztuce, red. Elżbieta Grabska, Hanna Morawska, tłum. Hanna Morawska, Warszawa 1969, s. 70) uzewnętrzniła się w dziełach Krzyżanowskiej z lat trzydziestych XX wieku. Wbrew praktyce wielkiego Francuza, kompozycje pejzażowe, w których artystka się specjalizowała, odrzucały dekoracyjność, analizę i syntezę, przejawiając – jak poetycko, lecz celnie ujęła to wybitna krytyczka – „panteistyczny stosunek do wszystkości” (Nela Samotyhowa, Michalina Krzyżanowska, „Pion. Tygodnik Literacko-Społeczny” 1935, nr 51, s. 4–5). Wśród licznych marin z Gdyni i jej okolic na szczególną uwagę zasługują widoki portu w Helu. Powierzchnię tych obrazów organizują pasy betonowych falochronów i zabudowania rybackie na pierwszym planie. Jeden z takich nowoczesnych, płasko malowanych bałtyckich krajobrazów pokazano na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 roku.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn