• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
FEDKOWICZ Jerzy (1891–1959) (malarz)

Portret młodej modelki

  • obraz
Portret młodej modelki
580
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • półakt kobiecy
  • modele > modelki
  • malarstwo współczesne
  • portrety kobiece
  • koloryzm (styl)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/135
  • Autor/WytwórcaFEDKOWICZ Jerzy (1891–1959) (malarz)
  • TytułPortret młodej modelki
  • NazwaPortret kobiecy
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstaniaokoło 1950
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 71.5 cm (wysokość)
      • 58 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • KT 1580/4/80
    • ; nieznany
    • 2. Sygnatura:
    • FEDKOWICZ
    • ; FEDKOWICZ Jerzy (1891–1959)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Półakt siedzącej kobiety. En face, głowa zwrócona w lewo. Twarz pociągła, oczy przymknięte, ciemne włosy z przedziałkiem z boku, czoło odsłonięte. Lewa ręka zgięta w łokciu spoczywa na piersi, prawa opuszczona. Biodra przepasane zieloną tkaniną, poniżej płaszczyzna czerwieni. Tło zielone z przetarciami ugru, niebieskimi. Wzdłuż bocznych krawędzi pionowe płaszczyzny przełamanej czerwieni.

Jerzy Fedkowicz był reprezentantem polskiego koloryzmu, który nauki pobierał w Moskwie, Petersburgu, Krakowie i Paryżu. W okresie pobytu w stolicy Francji zaprzyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim, Janem Rubczakiem i Wacławem Zawadowskim. W czasie obowiązywania doktryny socrealistycznej zaczął tworzyć dzieła z tendencją do monumentalizacji form. Wówczas też dość ważną rolę odgrywała w jego pracach postać ludzka, często wypełniająca prawie cały kadr. Od 1954 w twórczości malarza widoczne jest szczególne zainteresowanie aktem kobiecym. Półakt młodej modelki z lat pięćdziesiątych XX wieku został zakupiony do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w 1980 roku. Postać ujęta jest en face, z głową zwróconą w lewą stronę. Lewa ręka jest zgięta w łokciu i spoczywa na piersi, prawa zaś jest opuszczona. Biodra są przepasane tkaniną. Tło jest niejednolite, widoczne są przetarcia ugru i niebieskie. Wszystko zostało namalowane szorstko, z wyraźnym podkreśleniem struktury kładzionej farby.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn