• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Stanisław Seta (rzeźbiarz)

Rzeźba "Niebieska Madonna"

  • rzeźba
Rzeźba
747
157
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Dźwirzyno
  • rzeźbiarze ludowi Pomorza zachodniego
  • kulty > kult maryjny

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/E/5590
  • Autor/WytwórcaStanisław Seta (rzeźbiarz)
  • NazwaRzeźba "Niebieska Madonna"
  • Miejsce powstaniaDźwirzyno (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania2. połowa XX wieku
  • Technikarzeźbiarska
  • Materiałfarba olejna; drewno lipowe
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 44.5 cm (wysokość)
      • 13.8 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Etnografii Pomorza
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźba wykonana w jednym kawałku drewna lipowego. Bryła pełna, statyczna, mocno zwarta, brak proporcji ciała. Przedstawia kobietę podtrzymującą lewą ręką, oparte na dłoni olbrzymie czerwone serce, zajmujące całą powierzchnie klatki piersiowej. Ubrana jest w biało - niebieską szatę okrywającą również głowę. Twarz schematyczna o dużych, ciemnych oczach, czarnych włosach i mocno zaznaczonych brwiach. Spod szaty wystają koniuszki butów ( czarnych). Powierzchnie drewna gładzone i fakturowane. Polichromia farbami olejnymi. Atrybut postaci wskazuje, że rzeźba przedstawia Najświętsze Serce Najświętszej Maryi Panny, wizerunek będący symbolem matczynej miłości do każdego człowieka.

Stanisław Seta (ur. 1941) od 1957 roku jest mieszkańcem nadmorskiego Dźwirzyna. Rzeźbi prace o tematyce biblijnej, mitologicznej i marynistycznej. „Niebieska Madonna” to rzeźba w oczywisty sposób nawiązująca do tradycyjnej rzeźby ludowej, wywodzącej się ze sztuki sakralnej różnych epok. Niegdyś mieszkańcom wsi potrzebni byli święci patroni, którzy strzegli ich rodzin i dobytku w każdej życiowej sytuacji. Wizerunki świętych były w domowych ołtarzykach, w kapliczkach przydomowych i na rozstajach dróg, czy przy przeprawach przez rzeki. Łączyły je wspólne cechy warsztatowe: polichromia, jednoznaczne i wyraźne atrybuty świętych, zbyt duże głowy i dłonie postaci, ujęte w statycznym, słabo rozczłonkowanym i nieskomplikowanym przedstawieniu. Wyrzeźbioną przez siebie postać Stanisław Seta charakteryzuje jednoznacznie: niebieski płaszcz i nienaturalnie wielkie serce wskazują, że przedstawia Najświętsze Serce Najświętszej Maryi Panny. Ten wizerunek jest symbolem matczynej miłości do każdego człowieka. Cechy formalne: pełna bryła, statyczna, mocno zwarta, brak proporcji ciała – wydłużony tułów i duża głowa z nienaturalnie dużymi oczyma oraz kontrastowe kolory, to cechy wyraźnie nawiązujące do tradycyjnej rzeźby ludowej.

Iwona Karwowska

magazyn