• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany - Autor nieznany

Głowa konia - rekwizyt obrzędowy

  • rekwizyt obrzędowy
Głowa konia - rekwizyt obrzędowy
512
48
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • etnografia Pomorza Zachodniego
  • kolędowanie
  • zapusty
  • maszkara
  • rekwizyt obrzędowy
  • obrzędowość

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/E/654
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - Autor nieznany
  • NazwaGłowa konia - rekwizyt obrzędowy
  • Czas powstania
  • Technikatechnika własna
  • Materiałmateriał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno; włosie; skóra; farba
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 46.3 cm (wysokość)
      • 27 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenienieznane
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Etnografii Pomorza
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Głowa konia – rekwizyt obrzędowy. Wyrób własny, jednostkowy. Głowa wykonana techniką obróbki stolarskiej z dwóch kawałków drewna łączonych na czop. Przedstawiona realistycznie. Pysk długi, otwarty. Jego środek oraz nozdrza pomalowane na czerwono (obecnie jedynie pozostałości farby). Z przodu żuchwy szereg bardzo słabo widocznych namalowanych białą farbą prostych kresek (zęby?).  Czarną farbą namalowane oczy i uzda. Po bokach głowy, za pomocą gwoździ, mocowane wycięte ze skóry uszy. Pomiędzy nimi  oraz poniżej, na karku, przybite za pomocą małych gwoździków cienkie skórzane paski, za pomocą których mocowana jest grzywa z jasnego włosia (końskiego?). Szyja długa, prosta, w jej spodzie znajduje się otwór na kij. Całość pomalowana na biało.

Zwierzęce maszkary, wśród nich koniki, to rekwizyty obrzędowe, wykorzystywane przez grupy kolędnicze, które w okresie bożonarodzeniowym i zapustnym odwiedzały domostwa i składały ich mieszkańcom życzenia pomyślności i bogatych plonów. Zwyczaj ten, którego korzeni możemy dopatrywać się w wierzeniach słowiańskich, praktykowany był jeszcze w 1. połowie XX wieku. Prezentowany konik obrzędowy jest wyrobem amatorskim, jednostkowym. Pochodzi ze wsi Daminca (pow. słupski). Wykonana z drewna, realistycznie przedstawiona głowa konia pomalowana jest na biało, co jest charakterystyczną cechą koników obrzędowych, biały koń jest bowiem symbolem życia. W wierzeniach ludowych wielu kultur koń jest zwierzęciem, któremu przypisuje się związek z płodnością, zdrowiem, siłą, męstwem i dumą. Z symboliki tej wynikała obecność konika w grupie kolędników – wesoło harcujący po izbie i składający razem z pozostałymi postaciami życzenia konik, miał przekazywać mieszkańcom te właśnie cechy. W niektórych regionach znany był zwyczaj kolędowania z przystrojonym wstążkami i kwiatami z papieru żywym zwierzęciem.

Agnieszka Słowińska