• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
August Geipel Werkstatt für Geigenbau, Szczecin (1875-1945)

Skrzypce

  • skrzypce
Skrzypce
334
61
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • szczecińskie instrumenty muzyczne
  • Solo, Gaspar da (1540-1609)
  • lutnictwo
  • rzemiosło > rzemiosło szczecińskie
  • Held, Otto (?-19..) - kolekcja
  • muzyka > muzyka kameralna

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/904/1
  • Autor/WytwórcaAugust Geipel Werkstatt für Geigenbau, Szczecin (1875-1945)
  • NazwaSkrzypce
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniaokoło 1900
  • Technikatechniki lutnicze
  • Materiałsrebro; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno > drewno świerkowe; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno > drewno klonowe > drewno jaworowe > jawor falisty; heban
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 59.5 cm (wysokość)
      • 20.9 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • wypalony:
    • Gasparo da Salo, In Brescia.
    • 2. Stempel:
    • kwiat 8-płatkowy:
    • 3. Znak:
    • kwiat 9-płatkowy na skutek podwójnego wypalania:
    • 4. Stempel:
    • 5. Znak:
  • Sposób nabyciadar
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompletne skrzypce ze strunami. Płyta wierzchnia świerkowa, spodnia jednoczęściowa i boczki z jaworu falistego. Na obu płytach dwie podwójne żyłki wzdłuż brzegu, na wierzchniej efy. Strunociąg i podstrunnica oraz kołki do strojenia hebanowe. Drewno lakierowane. Napisy: na płycie dolnej wewnątrz wypalone: Gasparo da Salo, In Brescia. Na płycie spodniej u góry i u dołu wypalony kwiat 8-płatkowy (u dołu na skutek podwójnego wypalania - 9-płatkowy).

Spopularyzowane w okresie baroku skrzypce powstały na bazie wcześniej używanych instrumentów jak na przykład fidel, lira da braccio czy gęśle, a ich genezę niektórzy badacze upatrują na ziemiach polskich.

Wyrobem skrzypiec do dziś zajmują się lutnicy, ręcznie wytwarzający, naprawiający i konserwujący nie tylko instrumenty smyczkowe, z których mniej znanymi przykładami są viola da gamba, lira korbowa, polskie skrzypce i gęśle, ale także strunowe instrumenty szarpane, jak lutnie, mandoliny czy gitary. Najznamienitsze warsztaty powstawały we Włoszech, Francji i Niemczech, gdzie całe rody wyspecjalizowane w lutnictwie przekazywały z pokolenia na pokolenie tajniki produkcji najlepszych instrumentów smyczkowych.

Tradycyjne skrzypce składają się z szyjki zakończonej główką w kształcie charakterystycznego ślimaka oraz z dwóch lekko wypukłych płyt tworzących pudło rezonansowe, z których płyta wierzchnia zbudowana jest zazwyczaj z drewna świerkowego, zaś spodnia z jaworowego. Standardy te zostały zachowane w przypadku prezentowanych skrzypiec ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Są to skrzypce pełnowymiarowe, o wielkości 4/4, zbudowane wedle modelu włoskiego lutnika, przez niektórych badaczy uważanego za twórcę współczesnych skrzypiec, Gaspara da Solo (1540-1609). Wskazuje na to widniejący wewnątrz pudła rezonansowego stempel z napisem: Gasparò da Salò, in Brescia. Instrument powstał około 1900 roku w zakładzie lutniczym Augusta Geipla, mieszczącym się przy Grosse Wollweberstrasse 25 (obecnie ul. Tkacka) w Szczecinie. Założona w 1875 roku rodzinna firma produkowała do 1945 roku instrumenty muzyczne jak skrzypce i im pokrewne (altówki, wiolonczele, kontrabasy).

Małgorzata Peszko

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin