• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
kultura ahrensburska; kultura Maglemose; społeczności fazy przejściowej między paleolitem a mezolitem

Dwupiętowy rdzeń pryzmatyczny

  • rdzeń
Dwupiętowy rdzeń pryzmatyczny
803
178
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • schyłkowy paleolit
  • mezolit
  • faza przejściowa między paleolitem i mezolitem
  • krzemieniarstwo
  • eksploatacja
  • społeczności zbieracko-łowieckie
  • kultury z liściakami

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/A/21766/3
  • Autor/Wytwórcakultura ahrensburska; kultura Maglemose; społeczności fazy przejściowej między paleolitem a mezolitem
  • NazwaDwupiętowy rdzeń pryzmatyczny
  • Czas powstania-9600 - -9000
  • Technikałupanie twardym tłukiem, łupanie
  • Materiałkamień; krzemień; krzemień kredowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 7.7 cm (wysokość)
      • 4.5 cm (szerokość)
  • Kolekcjaepoka kamienia
  • Miejsce zebrania w terenieSmolęcin (województwo zachodniopomorskie; powiat gryficki)
  • Sposób nabyciabadania terenowe
  • Odpowiedzialny działDział Archeologii
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rdzeń dwupiętowy pryzmatyczny, wykonany z krzemienia kredowego średniej jakości. Frontalna odłupnia nosi ślady odbijania krótkich wiórów symultanicznie od obu pięt (bez podziału na piętę główną i pomocniczą). Głębokie negatywy sęczków i fal wskazują na produkcję przy użyciu twardego tłuka. Masa krzemienna zawiera zmineralizowane szkielety mszywiołów Bryozoa. Powierzchnia zabytku jest lekko spatynowana i wyświecona na skutek długotrwałego zalegania na powierzchni.

Rdzeń pryzmatyczny pochodzi ze Smolęcina, pow. gryficki. Pierwsze doniesienia o znaleziskach wyrobów krzemiennych w okolicach tej miejscowości pochodzą z 1925 roku, kiedy w trakcie prac ziemnych natrafiono na niewielki zbiór krzemieni, przekazany następnie do lokalnego Heimatmuseum w Gryficach. Rdzeń wykonano z krzemienia kredowego. Służył do produkcji krępych wiórów przerabianych następnie na groty strzał lub noże. Jego kształt jest typowy dla wytwórczości krzemieniarskiej schyłkowego paleolitu – ma dwie przeciwstawne pięty – powierzchnie, w które uderzano w celu uzyskania półsurowca, jednakże był eksploatowany twardym kamiennym tłukiem, co z kolei jest typowe dla krzemieniarstwa wczesnomezolitycznego. W wytwórczości krzemieniarskiej etap przejściowy pomiędzy jedną z najmłodszych kultur paleolitycznych (ahrensburską) a najstarszą kulturą mezolityczną (Maglemose) charakteryzuje zmiana techniki z uderzenia miękkim tłukiem (np. porożem) na uderzenie twardym tłukiem (np. kamieniem) oraz stosowanie różnych form rdzeni i uproszczenie technologii produkcji półsurowca krzemiennego do wyrobu narzędzi.

Michał Adamczyk

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin